Forumindex Fråga experterna 1970 - 1973 insprutningsystemet

insprutningsystemet


Inlägg 22 mar 2019, 20:02

Inlägg: 12
har en p1800e 71a den svarar inte som den ska på gasen har nya insprutare o ny tank o filter när jag sätter i elkontakten i tillsatsluftsliden så stannar den men den går när den är utdragen är tacksam för svar av någon som vet

Inlägg 22 mar 2019, 22:31

Inlägg: 312
Tillsatsluftsliden är mekanisk och har ingen elanslutning. Jag rekommenderar dig att följa anvisningarna i verkstadshandboken och den vägen lära dig systemet. Titta på volvoamazonpictures.se dokument verkstadshandböcker.
De flesta test går att utföra utan testinstrumentet som används i verkstadshandboken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 23 mar 2019, 09:18

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det finns tyvärr ingen genväg när det gäller att fixa fel i sitt insprutningssystem.
Antingen hitta någon som kan. Och av egen erfarenhet vet jag att det inte hjälper att åka till en auktoriserad BOSCH-verkstad. Eller också att lära sig själv.

I denna tråd hittar du två dokument som du har nytta av viewtopic.php?f=15&t=79

Av din beskrivning om "...elkontakten i tillsatsluftsliden..." så gissar jag att du menar temperaturkontakten som sitter bredvid tillsatsluftsliden. Den kan man se på bild 2-37 i det ena dokumentet i länken ovan.
Och det kan mycket väl vara fel på tempgivaren som gör att motorn stannar när du kopplar in den. Men det enda sättet att veta är att du sätter igång och studerar dessa två dokument (beskrivningen av insprutningssystemet och felsökningsdokumentet) och sedan gör en systematisk felsökning.

Dessa insprutningssystem är inte så väldigt komplicerade så med litet tur kan du fixa det själv. Riktigt komplicerat blir det först om någon elektronisk komponent (transistor, kondensator el.dyl) gått sönder men som tur är har BOSCH gjort dessa insprutningssystem så dom är "elektroniskt" väldigt hållbara. Sannolikheten för att det bara är ett "mekaniskt" fel (kärvande tillsatsluftslid, oxid på kontakter, fel på tempgivare etc) är mycket stor så även om man inte är elektroniskt kunnig så går det ofta att hitta felet själv.

Ett fel som kan uppträda, och som inte står i verkstadshandböckerna, är att efter 50 år kan det ha blivit oxid i kabelhärvan till insprutningen som gör att det blir "extra motstånd" i skarvar och kabelskor som kan ställa till problem. Men det är ju bara att mäta upp alla kablar i kabelhärvan och se om man har ett ökat motstånd. I en ny kabelhärva är det ju i princip 0 ohms motstånd i alla kablar. Tycker man att det är för högt motstånd är det "bara" att löda anslutningarna tills man är nöjd. Kabelskon är ju i original bara fastklämd runt kabeln och här kan man minska övergångsmotståndet genom att löda fast kabelskon på kabeln

Inlägg 23 mar 2019, 20:07

Inlägg: 12
tack för info . jag menade tempgivaren för kylvattnen som sitter intill tillsatsluftsliden .jag ska läsa felsökningschemat jag har hittat tomgångsskruven jag trodde man ställde tomgången vid spjället den går redan bättre .har mätt trycket i brännslereturen det var ca 2kg till slut så går den nog bra när jag får felsöka allt

Inlägg 24 mar 2019, 13:42

Inlägg: 12
finns det delar att köpa av någon typ tillsatsluftslid spjällkontakt tryckregulator styrbox till p1800 e 71a djet

Inlägg 24 mar 2019, 18:27

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Förslagsvis letar du efter delar på detta forum under säljes liksom andra sidor som handlar om gamla bilar (facebook, tradera, blocket, eBay mfl). Du kan förstås också sätta in köpes-annonser. Det är bara att börja att leta på nätet.

Du kan också kolla på BOSCH Classics hemsida där dom säljer nytillverkade eller renoverade delar till gamla bilar http://www.bosch-classic.com/en/interne ... tpage.html

Inlägg 24 mar 2019, 22:15

Inlägg: 312
140 GL 71 bör ha samma komponenter som 1800E 71. Styrbox tryckgivare samt bränsletrycksregulator kan skilja beroende på årsmodell, E eller F motor samt växellåda men de flesta övriga delar är nog tillräckligt lika för kunna användas oavsett årsmodell. Vissa delar är nog lika även på WV SAAB och andra bilmärken från tidigt 70-tal med D-jet systemet.
Micklar man på måfå kan man ställa till mer skada än nytta, felsökning enligt handbok först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 31 mar 2019, 17:53

Inlägg: 12
hej jag undrar vilken funktion den lilla burken som sitter i fronten med slang till insugningsröret

Inlägg 31 mar 2019, 18:16

Inlägg: 312
Läs verkstadshandboken först, fråga sedan om det är oklarheter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 31 mar 2019, 20:06

Inlägg: 12
kan inte hitta den i verkstadshandboken

Nästa

Återgå till 1970 - 1973