Forumindex Bilens kategorier Tillbehör & Övrig utrustning Kapell till P1800S

Kapell till P1800S

Radio, stereo, Air Conditioner, bagagehållare, extraljus, trimförgasare, trimdetaljer...

Inlägg 08 jun 2017, 14:03

Inlägg: 1
Är i behov av ett nytt kapell till min P1800S. Finns det figursydda kapell att köpa till modellen eller måste man göra en specialbeställning hos en sadelmakare undrar Christer?

Inlägg 08 jun 2017, 14:51

Inlägg: 312
Vad är bra med ett kapell?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 08 jun 2017, 17:44

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag hämade ut min BMW 635CSi från höskullen där den stått i 11 år var den vansinnigt skitig av damm och fågelbajs. Innan jag kunde tvätta rent rutorna med vatten (skulle bogseras hem) fick jag skrapa rent dem med en isskrapa.

När jag ställde tillbaks bilen så lade jag på ett kapell (från BILTEMA har jag för mig). Nästa år kanske jag plockar fram bilen igen och då har det gått tre år med kapell. Då får jag se om det var en bra idé.

Jag tror att det kan vara bra med ett kapell vid förvaring i torrt klimat.
Kapell på bil utomhus har jag mycket sämre erfarenheter av. Kapellet fladdrede i vinden och skavde av lacken på utsatta ställen och i mitt fall blev det så fuktigt i bilen att det rostade hål i golvet.

BILTEMA har kapell både för inomhusbruk (ej regntätt) och utomhusbruk. Dom finns i olika storlekar och någon storlek passar säkert en P1800. Billiga är dom också.

Inlägg 10 jun 2017, 13:32

Inlägg: 312
För inomhusbruk i tempererad lokal och enbart som skydd för damm samt övriga fasta partiklar kan det vara bra men som du Per nämnde kan ett "skydd" med en fuktspärr göra avsevärd skada istället. En fuktspärr hindrar inte fukt att ta sig in i en bil men däremot hindrar den fukten att ta sig ut igen med mögelskador som följd.
Jag förmodar att ett kapell innebär heltäckande minst ner till sparklådorna och inte endast tak och rutor. Ett heltäckande skydd omintetgör i princip all luftväxling och bör inte användas utan att kombineras med konstant luftavfuktning.
Jula har just nu ett partytält utan väggar 3x6m för 400kr vilket borde fungera utmärkt mot uppifrån kommande föroreningar men inte hindra luftväxling. En egentillverkad stomme täckt med en billig presenning ser jag också som ett rimligt alternativ, då kan man göra den skräddarsydd och låta skyddet stå kvar utan att behöva hantera alla föroreningar då bilen ska tas fram.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Tillbehör & Övrig utrustning