Forumindex Bilens kategorier Tillbehör & Övrig utrustning Renovering av tidig domkraft (Röd)

Renovering av tidig domkraft (Röd)

Radio, stereo, Air Conditioner, bagagehållare, extraljus, trimförgasare, trimdetaljer...


Inlägg: 25
Hej Forum!
Efter ett tag av vilsamhet i garaget då tiden lagts på att avnjuta mil efter mil i min -64 som blev klar förra våren efter en omfattande renovering.
Nåväl- efter mycket letande har jag fått tag i rätt modell av domkraft, den är dock i dåligt kosmetiskt skick därför jag beslutat att återställa till original, följande frågor kom upp-

Färgkod?
Jag skulle vilja dela den helt men går nitarna att få tag på?
Infästning i skuffen? Bild hade varit magiskt. Vet att den ska sitta på höger hjulhus men där ska vara något slags beslag eller liknande placerad på övre del- finns 2 st hål i plåten.

Veven har jag koll på tack.

Bh Magnus


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min 63a finns det en gängad tapp som sticker upp ur höger hjulhus. Domkraften har ett hål i foten som skall träs över denna tapp och foten låses fast med en vingmutter.

I brist på färgkod på den röda färgen målade jag min domkraft med samma röda motorfärg som jag målade motorn med (CorroProtect Motorfärg Röd köpt på Mekonomen). Om jag inte minns fel var det denna färg VOLVO ville sälja till mig när jag besökte deras reservdelsförsäljning och frågade om motorfärg
Jag tog aldrig isär domkraften innan jag först blästrade den och sedan penselmålade den (grundfärg samt topplack). Nitarna var omålade på min domkraft så dessa försökte jag undvika att måla

IMG_7920 domkraft.jpg
IMG_7920 domkraft.jpg (217.32 KiB) Visad 7742 gånger


Vev hade jag ingen så jag gjorde en egen av 10 mm rundjärn. Det skall förstås vara tumdimension på veven (runt 11 mm!?) men denna i fel dimension är bättre än ingen vev alls. Klammorna till veven köpte jag hos Clas Olsson på den tiden (säg runt 2005) dessa fanns att köpa där. Dom är exakt lika original inklusive märkningen

IMG_7924 vev.jpg
IMG_7924 vev.jpg (222.45 KiB) Visad 7742 gånger


Inlägg: 25
Tack Per! Jag uppskattar ditt snabba svar!
De två hålen som jag nämnde innan kan också vara till infästning av bagagebelysning? Vet du om detta tillval eller inte?

Jag kollar Clas Olssons, tack!


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Fick tips av en tidigare p1800 ägare som just renoverade sin gamla röda domkraft och hade problem med att hitta rätt färg, men ville informera att : RAL 2001 är rätt.


Återgå till Tillbehör & Övrig utrustning

cron