Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Fanns hålen i klädseln för svankstödsjustering 1964-69?

Fanns hålen i klädseln för svankstödsjustering 1964-69?

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 20
Jag noterade att nya klädseln till framryggen som jag fått hem saknar hålen i sidan för justering av svankstödet som min originalklädsel har (1966). Jag kontaktade VP som berättade att den originalklädsel de använt som mall inte hade några hål och att Volvo bara haft ett partsnummer för klädseln hela tiden, men att kanske olika utföranden funnits genom åren.

Jag berättade att hålen har en funktion, justering av svankstödet med skruvmejsel. Och jag kollade upp för vilka bilar detta bör ha gällt och skickade över den informationen enligt följande (stämmer det som jag har skrivit?):

-Årsmodell 1961-62 har annan typ av klädsel.
-Årsmodell 1963 saknar justerbart svankstöd men har ny klädsel av samma typ som finns fram t.o.m. 1971.
-Årsmodell 1964 får stolarna justerbart svankstöd som justeras med skruvmejsel genom hålen på sidorna av framryggen, finns t.o.m. 1969.
-Årsmodell 1970-71 ändras justering av svankstöd till en ratt på sidan i fällbeslaget, så hålet för skruvmejsel försvinner alltså från framryggen.
-Årsmodell 1972-73 har helt ny klädsel.

Så på bilarna med chassinummer 8001-30000, drygt 2/3 av denna klädsel, bör ha haft motsvarande hål i klädseln på framryggen medan chassinummer 6001-8000 och 30001-37549 är utan hålen på sidorna av framryggen.


Inlägg: 6
Ja, det er korrekt.


Inlägg: 312
I tillägg till instruktionsbok tryckt 10-64 och gällande 1800S modell E står att "Framstolarnas inställningsmöjligheter har avsevärt förbättrats genom ett justerbart svankstöd". Även verkstadsmeddelandet introduktion daterat oktober 64 och gällande chnr 12500- anger som en nyhet "steglöst variabelt svankstöd". Detta borde betyda att hålet i klädseln inte kom förrän 65 års modell, eller?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 4
Utan absolut koll men baserat på min -64a ch 10309 så skulle jag påstå att det INTE är justerbart svankstöd på de ryggstöden.


Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron