Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Hur böja masoniten i inredningspaneler?

Hur böja masoniten i inredningspaneler?

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Till min 63a har jag köpt nya klädselpaneler till C-stolparna från VP-autoparts ( http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=690702 ).

Stommen är gjord av plan masonit och stället där dom skall sitta är kraftigt böjt i två ledder (som en sfär).
Vid första försöket att montera panelen gick masoniten av där den är som smalast långt innan den var så mycket böjd som den skall vara i monterat skick. Jag gav då upp i väntan på "bättre tider".

Nu har jag kommit så långt i monteringen av bilen att dessa "bättre tider" snart måste komma.
På nätet hittar jag väldigt litet och bara översiktligt beskrivet om hur man böjer masonite. Tex att den skall fuktas.

Hur har ni gjort för att få till rätt böj på dessa paneler utan att masoniten går sönder när man monterar dem?

Per L


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I vinter kommer jag ha bytt ut nästan hela inredningen på min bil så jag vill förstås också sätta dit dessa två köpta nya paneler. Panelerna behöver vara rätt mycket böjda åt "alla håll" och masoniten visade sig gå av om man böjer panelerna så mycket som behövs för att montera dem.

Nu har jag testat att fukta masoniten på tre olika sätt för att se om det går lättare att böja masoniten:
- spraya den skrovliga ytan med en blomspruta en gång i timmen (dock inte på natten) i ett par dygn
- doppa ner skivan helt i vatten ett dygn
- vira in skivan i ett blött lakan och placera detta "paket" i en tät plastpåse i ett dygn

Den metod som fungerade bäst för mig var den sista. Bilden visar hur mycket jag vågade böja masoniten i fuktigt tillstånd. Det gick rätt lätt att böja masoniten så mycket som på bilden. Hade jag böjt den mer kändes det som om skivan hade gått sönder. Den böjen jag behöver är mycket mindre men skall å andra sidan vara i två ledder (som en sfär) så jag borde kunna få rätt "böj" utan större problem.

IMG_5065.jpg
IMG_5065.jpg (103.34 KiB) Visad 14260 gånger


När jag dränkte in masoniten mycket ökade dess tjocklek med runt 30-40% (ca 1 mm) och ca 10% kvarstod när masoniten hade torkat.
När masoniten hade torkat fjädrade den inte tillbaks något (eller i varje fall ytterst litet) när inspänningen togs bort

Det finns olika kvalitéer och fabrikat på masoniten som suger åt sig fukt/vatten olika mycket. Tex oljehärdad masonit som skall motstå fukt och därmed hålla formen bättre. Man måste därför testa själv hur den masonit man har reagerar på fukt

Kvar att fundera på och ev testa är om en färdigklädd panel tål att "blötas ner" så mycket som behövs. Några intressanta frågor är:
- Vilken sorts masonit har VP-Autoparts använt sig av i sina paneler? Jag skulle gissa att den är förhållandevis "fuktsäker". Ett provisoriskt test visar på det.
- Tål klädseln att blötas ner? Den består ju av plasbelagt tyg och tyg kan ju tex krympa om den behandlas fel
- Kommer häftklamrarna som klädseln sitter fast i masoniten med att sitta fast efter att jag har blötlagt, böjt och torkat masoniten
- Kommer "styrpinnen" av plåt (den som sticker in under takklädseln) klara av att blötläggas eller kommer den att lossa? Den syns längst upp till höger på bilden.

Skiter det sig någonstans så är det väl inte hela världen då det är rätt lätt att göra dessa paneler. Alla plana paneler i bilen har jag gjort själv så plan "B" får väl vara att göra helt nya paneler där jag blöter ner och böjer masoniten innan jag sätter på klädseln.

Har ni några idéer om hur jag skall fortsätta mina tester så är jag intresserad av att ta del av dessa nu!

171210: Vid närmare studie av hur dessa paneler är böjda så är det nog i huvudsak bara en böj i en ledd (närmast bakrutan) och det gör ju inget för det blir ju bara enklare då

Masonit:
Ett produktnamn på en tunn träfiberskiva av hög kvalitet som var så vanlig i mitten av 1900-talet att alla tunna träfiberskivor fick heta masonit oavsett vem som tillverkade dem. Masonite AB började få problem med konkurrerande billigare träfiberskivor under 70-talet och gick i konkurs 2011.
För mig kommer sådana här skivor alltid att vara "masonit" liksom cholkladbollar alltid kommer att heta "negerbollar" och en skoter brukar oftast få heta "vespa"


Inlägg: 312
Söker man på forma masonit finns det några som rekommenderar värme med strykjärn i samband med formningen eller fukt och värme samtidigt med ånga. Ingen av dessa metoder kanske lämpar sig för färdigklädda paneler men ett tips är ändå ett tips.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Hur man gjorde när man använde masonit för avancerad formgivning på den tiden det begav sig är nog en (åtminstone) delvis en glömd kunskap.

Jag har sökt på nätet och tom lånat ett par böcker på biblioteket om masonitens utveckling och användning och jag har inte hittat någon mer detaljerad beskrivning hur man gjorde när man arbetade med masonit. I princip det enda detaljerade jag hittat är att man spolade masoniten med vatten och lät den ligga fuktigt "över natten" innan man spikade upp den för den krympte en aning när den torkade och blev då slät och fin.

Strykjärn förstår jag inte riktigt finessen med om det inte är ett ångstrykjärn för fukt och värme skyndar nog på "uppmjukningsprocessen" en hel del.
Fukt ihop med värme har jag också tänkt på men jag har inte hittat något praktiskt sätt att lösa det här hemma.


Inlägg: 312
Strykjärnet skulle användas på redan fuktig masonit.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Här fortsätter arbetet med att böja till en masonitskiva så att den passar som inredningspanel på C-stolpens insida
viewtopic.php?f=13&t=1466


Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron