Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Fönstervev -65

Fönstervev -65

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...

Inlägg 12 okt 2019, 19:24

Inlägg: 12
Har renoverat bilar i snart 50 år , men nu går jag bet. Börjat plocka ner en P1800-65. Har säkert tagit bort 100 tals "hästskolåsningar" i fönstervevar, men inte dennas. Täckbrickorna är stenhårda, går inte pressa ner ens 0,5 mm en gång och jag kan inte känna någon "hästsko". Åkte ner med en dörr först till Volvo i Karlstad och sedan till en bilsadelmakare. Båda ställena gick bet på att få loss veven. Några tips eller fanns det någon annan låsning?

Inlägg 12 okt 2019, 22:33

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Eftersom du inte kan pressa ner kromringen så har du säkert den tidigare varianten. Se verkstadshandboken sid 7
http://volvo1800pictures.com/document/v ... kaross.pdf
Här kan du se hur det ser ut
viewtopic.php?f=13&t=138

Man tar tag i fjädern mellan kromringen och klädseln i så fall. Man kan göra ett specialverktyg så att det går lättare

Fönstervevsverktyg.jpg
Fönstervevsverktyg.jpg (53.12 KiB) Visad 7315 gånger

Inlägg 13 okt 2019, 13:15

Inlägg: 12
Det är den tidigare varianten . Har ett sådant verktyg sedan många år. Eftersom dörrklädseln var dålig rev jag sönder och tog bort den så nu kan jag få in en liten spegel och se. Det finns garanterat ingen hästskofjäder där. Mycket konstigt på denna bil, undrar om de har limmat fast veven? Jättekonstigt att inte ens Volvoverkstaden kunde få bort den.


Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron