Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Så här kan du böja masonit efter C-stolpens form

Så här kan du böja masonit efter C-stolpens form

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag köpte nya paneler till C-stoplarna på min 63a från VP-Autoparts ( http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=690702 ) och den panel jag provade med hur passformen var gick omedelbart av där masoniten var smalast. Detta långt innan den var så mycket böjd som behövdes för att kunna sättas dit.
Dom gamla panelerna är inte gjorda av masonit utan det ser snarare ut som någon form av tjock papp som är något tunnare än masonitens 3 mm. Till skillnad mot masoniten går pappen utmärkt att böja så mycket som behövs för att montera dit den.

Följande bild visar passformen på den nyköpta panelen jämfört med den gamla. Den gamla panelen ligger ovanpå den nya.

1.jpg
1.jpg (71.62 KiB) Visad 10538 gånger


Här ser man att passformen (jmf med den gamla) inte är den allra bästa även om panelen kanske skulle passa ändå. Om den hade gått att få dit. Masoniten började ju gå av långt innan jag tryckt dit den som den skulle sitta. Och jag ville inte att masoniten skulle gå sönder på fler ställen så jag avbröt provmontaget.

- Uttaget för innerbelysningen är väl litet. Det var så svårt/trögt att få in innerbelysningen att jag "gav upp" för att inte förstöra klädseln
- På två ställen (uppe till höger och en bit ner på vänster sida) är panelen litet större än original
- Hela nederkanten på nya panelen är mycket större. Det är dock bara bra för då går det att gömma skruvskallarna, som panelen skruvas fast med mot karossen, under den svarta sidopanelen (jag har röda mattor och svart inredning)
- Original paneler har klädseln limmad direkt mot pappen medan den nya panelen har ca 2 mm tjock skumplast mellan klädseln och masoniten. Skumplasten är dessutom tillsammans med klädseln vikt runt masoniten och häftad fast på baksidan. Den nya VP-Autoparts panel blir därför enligt mitt tycke väl tjock

2.jpg
2.jpg (55.28 KiB) Visad 10538 gånger


Dessutom vill jag inte att panelen skall sticka ut så långt till vänster längst ner till vänster på den första bilden. Gör den det så kommer panelen att ligga utanpå gummigenomföringen och elkablarna till innerbelysningen (se bild nedan där jag kapat av masoniten) och det blir i så fall inte så snyggt.

Dessa skäl samt framförallt att VP-Autoparts panel gick av när jag provmonterade den gjorde att jag beslutade mig för att göra ny masonit för att sedan klä den med den vita klädseln från VP-Autoparts paneler. Då kan jag blöta ner masoniten hur mycket jag vill så att den går att forma efter väggens (eg. C-stolpens) form i bilen.
Masoniten köpte jag hos ByggMax (oljehärdad board) https://www.byggmax.se/oljeh%C3%A4rdad-board-p10075
Den del av panelen som skall böjas virades in i ett plaskblött lakan och placerades i en tät plastpåse i 1,5-2 dygn för att mjukna och bli formbar.

3.jpg
3.jpg (82.81 KiB) Visad 10538 gånger


Sedan var det bara att placera masoniten där den skall sitta och pressa in den mot väggen med vad man har till hands (jag använde träpinnar, ventilationsrör, tvingar mm).
Jag passade på att göra detta när jag hade bakrutan bortplockad vilket underlättade jobbet avsevärt

4.jpg
4.jpg (109.3 KiB) Visad 10538 gånger


Efter några dagar har masoniten torkat och man kan plocka bort den för att se om resultatet blev tillräckligt bra. Det blev det för mig så det finns goda möjligheter att denna panel blir riktigt bra när den blir klar.

5.jpg
5.jpg (165.8 KiB) Visad 10538 gånger

6.jpg
6.jpg (64.27 KiB) Visad 10538 gånger


För att nita fast den plåtstyrning som skall sticka in under innertaket går det utmärkt att använda en popnit som mitt test visar här nedan. Stålpinnen tas bort och niten slitsas upp med tex en DREMEL och smal slipskiva. För säkerhets skull limmar jag nog fast plåtbiten med PL400 konstruktionslim också

8.jpg
8.jpg (64.1 KiB) Visad 10538 gånger

1.jpg
1.jpg (91.49 KiB) Visad 10509 gånger


Nu återstår bara att limma den vita klädseln på masoniten. Den måste nog hellimmas för att följa den böjda masoniten på ett snyggt sätt.

181230: Plåtstyrningen blev bara nitad för jag glömde bort att även limma den med PL400. Hittills har det fungerat bra ändå.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Så här blev slutresultatet!
Nästa gång jag gör ett liknade jobb så skulle jag vända masonitens släta sida mot klädseln så att det är en slät sida att limma mot.
Tittar man noga så kan man nu se att klädseln är aningen "skrovlig" eftersom den är limmad mot den skrovliga ytan på masoniten.

Skälen till att jag valde att göra som jag gjorde var
- att låta den släta sidan vara "utåt" eftersom jag tror att den motstår fukt bättre
- att limmet skulle fästa bättre mot den skrovliga sida än mot den släta sidan

Jag tror dock att kontaktlimmet fäster tillräckligt bra mot den släta sidan för att det skall fungera bra

10.jpg
10.jpg (81.28 KiB) Visad 10501 gånger


Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron