Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Tips vid byte av innertaksklädsel på tidiga bilar

Tips vid byte av innertaksklädsel på tidiga bilar

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min 63a hade innertaksklädseln skavts sönder på flera ställen där klädseln viks runt plåtställningen som klädseln monteras på. Jag valde därför att byta ut klädseln. Denna plåtställning finns på bilar tom ch.nr 7999.

1.jpg
1.jpg (112 KiB) Visad 8210 gånger


En anledning till att klädseln gått sönder kan vara att plåtställningen har en vass kant som klädseln viks runt. Denna kant ligger sedan an mot bilens plåttak och kan därmed skava hål på klädseln.

Jag satte en liten plastslang (4 mm ytterdiameter) över den vassa kanten och då viks klädseln i stället runt den mjuka plastslangen. Då borde risken för att klädseln skall skavas sönder minska avsevärt. Plastslangen smältlimmades fast i plåtställningen

2.jpg
2.jpg (74.7 KiB) Visad 8210 gånger


3.jpg
3.jpg (116.02 KiB) Visad 8210 gånger


IMG_2386.JPG
IMG_2386.JPG (1.89 MiB) Visad 4777 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När man limmar fast en plastslag på plåtställningens kanter för att inte klädseln skall skavas sönder blir ju plåtställningen litet "större" åt alla håll motsvarande plastslangens väggtjocklek. Det gjorde att det blev rätt trångt att montera tillbaks plåtställningen (med innertaket monterat) i bilen. Det gick dock att få till det på ett snyggt sätt efter litet "övertalning".

Fortfarande håller sig innertaket snyggt så det finns goda förhoppningar att det skall göra så även i framtiden.


Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron