Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Förstärka klädselpanelers infästningar

Förstärka klädselpanelers infästningar

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När jag tog bort tex dörrarnas klädselpaneler på min -63a upptäckte jag att masoniten antingen var kraftigt deformerad eller helt sönder vid alla infästningar. Dvs vid fastsättningsclipsens hål i masoniten, vid dörrhandtagets infästningar i masoniten och vid övre stoppningens infästningar i masoniten.

Jag gjorde nya paneler själv och passade då på att göra några förbättringar som dels gör att panelen sitter fast bättre vid dörren och dels gör att masoniten kommer att hålla mycket bättre i alla infästningar.

1. Byte till kraftigare fastsättningsclips
Dom gamla fastsättningsclipsen är rätt klena
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=665816
och byttes ut till en senare variant av clips som är betydligt stabilare och som håller panelen fast vid dörren mycket bättre
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=95290
Man får borra upp hålen i karossplåten eftersom de nya clipsen kräver större hål (till 8 mm har jag för mig)

2. Förstärkning av panelernas masonit
Vid varje ställe där masoniten blir utsatt för belastningar limmade jag fast förstärkningar av plåt.
Mycket tunn plåt vid varje fastsättningsclips. Jag klippte till plåt från konservburkar för att det inte skulle bli för tjockt där clipsen skulle sitta. Plåtarna limmades fast med PL400 konstruktionslim. Man får klämma till limningarna ordentligt så att det inte blir för tjockt annars blir det svårt att montera clipsen

10.jpg
10.jpg (157.32 KiB) Visad 5103 gånger


0,8 mm plåt användes på alla andra ställen där tjockleken vid den färdiga limningen inte spelade någon större roll.
Sä här blev den färdiga masoniten

1.jpg
1.jpg (83.49 KiB) Visad 5103 gånger


Här är det nya starkare fastsättningsclipset ditsatt

IMG_5525 liten.jpg
IMG_5525 liten.jpg (70.02 KiB) Visad 4917 gånger


och här ses förstärkningen som minskar risken att masoniten blir förstörs med tiden

IMG_5528 liten.jpg
IMG_5528 liten.jpg (87.88 KiB) Visad 4917 gånger


Här är nedre delen av dörrsidan färdig att monteras på dörren

2.jpg
2.jpg (140.52 KiB) Visad 5103 gånger

Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron