Forumindex Bilens kategorier Interiör, kupé o dyl. Hur man monterar bort fönsterveven på en 66:a

Hur man monterar bort fönsterveven på en 66:a

stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning...


Inlägg: 20
Det tog mig 2 timmar att få bort fönsterveven så att jag kunde montera bort dörrsidan, tänkte lägga upp några bilder på hur låsfjädern ser ut och hur den sitter (hade jag önskat tillgång till tidigare idag). Läste diverse inlägg men kunde inte riktigt förstå hur det såg ut, så här kommer några bilder ifall andra också fastnar på det här som jag.

Fönsterveven på en 66:a äntligen lossad, och nu efteråt förstår jag hur enkelt det borde ha varit att få bort den.
Fönstervev.jpg
Fönstervev.jpg (111.67 KiB) Visad 7105 gånger

Kunde inte se låsfjädern hur jag än bände och vred, den sitter lite lurt i höjd med brickan så den inte syns från sidan. Möjligen uppifrån mellan bricka och vev om man bänder lite.
låsfjäder.jpg
låsfjäder.jpg (41.48 KiB) Visad 7105 gånger

Funktionen är ju rätt smart, låsfjädern i normalläge, låst (se i hålet).
normalläge låst.jpg
normalläge låst.jpg (74.56 KiB) Visad 7105 gånger

Men om man mycket riktigt som en del skriver trycker ner brickan och pressar den åt sidan så öppnar låsfjädern. Det gäller bara att pressa åt rätt håll och vicka lite hit och dit, inget jag lyckades med på måfå.
tryck ner brickan och pressa den åt sidan, öppet läge.jpg
tryck ner brickan och pressa den åt sidan, öppet läge.jpg (72.71 KiB) Visad 7105 gånger

Återgå till Interiör, kupé o dyl.

cron