Forumindex Bilens kategorier Karosseri Luftintag/galler 62

Luftintag/galler 62

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 05 jul 2015, 09:06

Inlägg: 11

Hej,
Hur ser chipsen ut till gallret på en 62? De som håller det luftintagsgaller som ligger framför vindrutan. Har någon sådana att sälja så är jag intresserad. Eller bild på ett chips är också till hjälp.

Mvh
Mats

Inlägg 05 jul 2015, 15:55

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I VOLVOs reservdelslista ser man att det är två clips involverade till detta luftgaller.

8 st 192366 som tex kan köpas hos VP-Autoparts http://vp-autoparts.com/main.aspx?page= ... tno=192366
Gissningsvis håller detta clips fast det plana gallret mot luftgallret

8 st 665287 som gissningsvis håller fast luftgallret mot karossen. Det enda ställe på nätet som säljer detta clips (som jag hittat) är Scantrade i Schweiz http://www.volvoclassic.ch/webshop/neut ... x?from=120.
Ingen bild på detaljen finns på deras hemsida och om dom verkligen kan leverera vet jag inte men det är i alla fall rätt artikelnummer och detaljen passar till en P1800.
Och så var det priset 9,18 schweiziska franc som är ca 670 kr för 8 st. Inte precis ett pris som gör att man chansar och köper dem för att se om dom passar.

Vi är nog en hel del som skulle bli glada om någon som har ett sådant clips kunde göra en ritning så att vi kan se om något standarclips kan fås att fungera. Ett kort från sidan på clipset tillsammans med tex längd och något övrigt mått skulle också vara till stor hjälp.

Per L

Inlägg 05 jul 2015, 19:42

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Jag har kollat runt ett tag efter clips för just detta, Fjäderfabriken fick ett av mig som dom skulle se ett pris på,
dom lyckades både säga att dom inte hade tid och dessutom var clipset borta vid deras flytt....:-(

Mark Bergfors har lovat att jag skulle kunna låna ett för att se och försöka kopiera ett, men har själv köpt ett
till galler nu ( har redan ett i pärlvitt) med clips så jag kan ta foton och mått så fort jag är på benen igen ( f.n i gips och rullstol ett längre tag)

Dom som säljer på nätet är tyvärr för dom nyare som finns att köpa både på VP och CVI , dock där hela kitet.

Tänk på att baljan under måste vara av gamla modellen, med 8 utfräsningar för att det skall passa.
Lalla´s.eu har såna baljor, både nya och gamla modellen , mycket bra gjorda!

Inlägg 05 jul 2015, 22:19

Inlägg: 11

Tack för tankar om detta så långt!Hoppas På ett snabbt tillfrisknande för dig ;)
Helt säker på att de gamla baljorna har urfräsningar? Jag saknar dessa men kan inte garantera att baljan är orörd.

// Mats

Inlägg 08 jul 2015, 13:00

Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Såhär ser clipsen ut iallafall, ifall du har tur att se nån låda på marknad eller så.....8 st skall det vara
Bilagor
clips-1800-air.jpg
clips-1800-air.jpg (190.22 KiB) Visad 21504 gånger

Inlägg 10 jul 2015, 16:24

Inlägg: 11

Tack!
Jag ska spana. Säg till om det blir ngt nytt försök via fjäderfabriken i så fall är jag intresserad att vara med.

//Mats

Inlägg 04 apr 2017, 19:46

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Nu finns dessa clips att köpa! Se tex viewtopic.php?f=12&t=330


Återgå till Karosseri

cron