Forumindex Bilens kategorier Karosseri Bakskärmar P1800ES rikta,laga eller byta

Bakskärmar P1800ES rikta,laga eller byta

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 17
Hej, ett dilemma för mig besluta om rikta, laga eller byta bakskärmarna.

Får be om ursäkt att jag inte klarar av att anpassa till lämplig bildstorlek från IPad

Var finner man bakskärmar till bästa pris ?

Vad är " rimlig " kostnad att få bakskärmar utbytta ?

En duktig bilplåtslagare löser detta men kostnad och resultat i förhållande till att byta ?
Försöker mig på en beskrivning.

Vänster bakskärm är bytt sedan tidigare men ha råkat ut för något så den är riktad men små bulig u list framför hjulet.
Ett område mitt på hjulhuskanten upp till list en yta ca 20 cm bred inknackat
Framkant under där stötfångaren börjar 2 större inbuktningar

Ingen rost att tala om

Höger bakskärm framför hjulhuset riktad, småbulig större delen av ytan under list.
Ett område mitt på hjulhuskanten upp till list en yta ca 20cm bred inknackat
Ovan framkant kofångare 2 större inbuktningar 8cm i diam
Rost skada nerkant av skärmkant samt större uppslag.

Emotser tacksamt synpunkter och tips för att underlätta beslut.

Med Vänlig Hälsning
Sam
Bilagor
IMG_0945.JPG
IMG_0945.JPG (2.1 MiB) Visad 13180 gånger
IMG_0944.JPG
IMG_0944.JPG (2.07 MiB) Visad 13180 gånger


Inlägg: 312
De går väl att spackla men frågan är hur du vill att bilen ska se ut och vad det får kosta. Tänker du dig nyskick är det byte som gäller, för bruksbil bör spackling duga. Om målet är en renovering till ursprungligt skick med minsta möjliga utbyte av delar måste det bli riktning. VP har nytillverkade skärmar för 4600 vilket får anses relativt billigt. Kontakta en plåtverkstad som du kan tänka dig att göra jobbet och få prisförslag på de olika alternativen. Ett skärmbyte underlättar kanske reparation av eventuella skador på t.ex. hjulhus och kostar gissningsvis inte mer arbetstid än riktning och reparation av befintliga skador, detta bör också ge ett bättre slutresultat än riktning lappning och spackling. Detta förutsätter att utföraren vet vad personen i fråga håller på med och inte är den lokala klutfoten som fusklagar kvarterets 740:or för att klara besiktningen ett år i taget.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 17
Målsättningen är att få en fin bil ej krav på strikt matching numbers men hålla mig till original så mycket som möjligt.
Bilen ska användas men ej på Vintern

En koll

Riktig bilplåt firma riktning och byte/lagning rost ca 10 tim/ sida + ev materiel.

Byta bakskärmar ca samma tid + skärmkostnad

Timkostnad ca 1100 ink moms

Är det någon på forumet som kan bedöma eller har egen erfarenhet av tidsåtgången vid byte av bakskärmar.

Hur är passformen på de nya ?

Förslag på någon duktig hobby plåtis i Östergötland ?


Inlägg: 312
Byte av skärmarna bör ge bäst resultat, de nya skärmarna kan göras plåtrena och grundas på lämpligt sätt (båda sidor) samt lackas på insidan där det är svårt att komma åt efter bytet. Svetsytorna maskeras så de är obehandlade vilken borde underlätta svetsjobbet. Efter montage ska det då bara behövas lite bättringsfärg i bagaget.
Har däremot inget svar på frågorna om passform och tidsåtgång. Begränsa dig inte till Östergötland utan sök även längre bort, det kan finnas bättre och eller billigare plåtverkstäder som gör det värt en längre resväg.

VP Autoparts skrev:
För Volvo P1800 har vi tagit fram nya bakskärmar. Om man jämför kostnaden att byta 2 st rep.plåtar på en bakskärm på en P1800 mot att byta hela skärmen så är det en skillnad på 2000 SEK.

Byter man hela skärmen slipper man en lång svets, lackerare/plåtslagare slipper lägga tid på riktning och spackling, man riskerar inte lacksläpp om det blivit porer i svetsen och den dag man säljer bilen kommer köparen att uppskatta en hel och rak insida på skärmen än om han ser en lång svets på insidan som skvallrar om en tidigare reparation. Om du inte gör jobbet själv, fråga den som gör jobbet vad slutpriset blir med ekonomiplåt jämfört med att kunna byta mot en ny skärm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 17
Tack Lars

Med vänlig hälsning,
Sam


Återgå till Karosseri