Forumindex Bilens kategorier Karosseri Laga rostskador

Laga rostskador

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 17 apr 2017, 12:10

Inlägg: 17
Hur hanterar man lämpligast rost skador som bilder beskriver.
Jag ta gärna mot tips.

Jag förstår givetvis att optimalt är att byta plåt men om det finns relevanta alternativ tar jag gärna del av det.
Bilagor
IMG_0901.JPG
Ovan bakljus V sida
IMG_0901.JPG (1.74 MiB) Visad 20827 gånger
IMG_0897.JPG
Sida dörr
IMG_0897.JPG (1.77 MiB) Visad 20827 gånger
IMG_0896.JPG
Nerkant dörr
IMG_0896.JPG (2.84 MiB) Visad 20827 gånger

Inlägg 17 apr 2017, 15:25

Inlägg: 312
Laga rostskador gör man genom att byta rostskadad plåt mot ny. Dölja skador kan man göra med färg, spackel, fönsterkitt, underredsmassa samt en mängd andra substanser.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 17 apr 2017, 16:51

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Är det ett litet område (några få cm2) där rosten gått på djupet så att plåten blivit tunn eller det kanske tom blivit hål på mindre ytor kan man "fylla i" med MIG/TIG-svetsen utan att ta bort den gamla plåten. Efter att ha slipat det svetsade området med vinkelslipen kan lagningen bli helt osynlig.

Har det blivit hål så börjar man att svetsa runt hålet så att man får en "stadig" kant att svetsa vidare från. Sedan svetsar man runt hålets kant i allt mindre cirklar tills hålet är helt igenfyllt

Ett alternativ är att lägga en "tjock" kopparplåt på baksidan av det tunna stället (eller hålet) och svetsa mot. När man då bränner hål på den tunna plåten (för det kommer man nog att göra) kan man fortsätta att svetsa mot kopparen tills man fyllt igen det tunna stället eller hålet. Svetsen fastnar aldrig i kopparplåten eftersom värmen i den leds bort så snabbt att kopparplåten aldrig smälter. När man svetsat klart tar men bort kopparplåten och har en plan svets där kopparplåten legat. Detta är tex en perfekt metod om man vill svetsa igen skruvhål efter en borttagen dragkrok

För att använda en sådan lagningsmetod måste dels stället man skall laga ha en liten utbredning där plåten är tunn av rost och ställen där det rostat hål måste vara ännu mindre. Annars är det enklare och bättre att kapa bort det dåliga stället och lägga i ny plåt.
Personligen tycker jag det både blir bättre resultat och ett enklare arbete om den nya plåten läggs kant-i-kant med den gamla påten. På följande bild kommer jag att lägga i en ny plåtbit (den grå) kant-i-kant med den gamla plåten samt har jag svetsat igen några mindre hål (mellan grå plåten och det uppkapade hålet) enligt första metoden ovan utan att först kapa bort något och utan kopparplåt bakom
4 liten.jpg
4 liten.jpg (262.46 KiB) Visad 20812 gånger


Annars rekommenderar många att falsa den nya plåten och lägga den i fördjupning "på" den gamla plåten. Då använder man en sådan här falstång https://shop.berner.eu/se-sv/p/258768-h ... 60-mm.html

Inlägg 17 apr 2017, 17:34

Inlägg: 17
Tack för utmärkta tips med instruktioner !

MVH
Sam

Inlägg 17 apr 2017, 18:09

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På din första bild (0901) är rostskadorna nära en skarv. Med största sannolikhet har du rost i skarven (under det ljusgrå "kittet") och då går det inte att svetsa. Det får absolut inte finnas (mycket) rost i närheten som svetsen kan smälta. I så fall kan dennna rost hamna i svetsen och då "sprutar" det när man svetsar och får man porer i svetsen och allt blir bara "skit".

Här finns bara två alternativ som jag ser det:
1. Kapa bort och svetsa i ny plåt. Det blir bäst!
2. Blästra helt rent från rost (det är det ju i stort sett redan), knacka ner plåten en aning och sedan tennspackla. Förutom svetsning är tenn (om det görs riktigt) det enda jag skulle kunna tänka mig att laga ett litet rosthål med (i en icke bärande plåt) om plåten är bra runt omkring. Det blir hållbart och det är liten risk för att rosten skall krypa mellan tenn och plåt så att tennet lossnar. Rostskyddar man baksidan ordentligt så är den risken mycket liten
http://www.lerocustom.com/tennspackling.htm
https://www.youtube.com/watch?v=GlzzPi_4jpk
https://www.youtube.com/watch?v=3L1HEfQZ-0g
https://www.youtube.com/watch?v=1CGE6B4FBis

Tänk bara på att om du har flera hål i rad efter varandra som på bilden 0896 så är plåten med stor sannolikhet dålig efter hela sträckan och då kapar man bort "hela skiten" och svetsar i nytt. Annars är risken om man lagar alla tre hålen med tex tenn så kan det mycket snart rosta hål mellan de tre hålen eftersom plåten säkert är angripen av rost där också. Och det vore ju synd om man har lagt ner en massa pengar på en lackering.

Ett tips om du skall lägga in fler bilder i forumet är att minska deras storlek (med tex Paint som finns i Windows) till runt 100-150 Kb för annars blir dom för stora och svåra att få grepp om

Tillagt 170418:
Trots att jag svetsat mycket rost på mina bilar genom åren överraskas jag fortfarande av hur mycket mer plåt jag behöver byta ut jämfört med vad det från början ser ut att behöva bytas. Det vanligaste är att jag får byta ut bortåt 10 ggr så mycket plåt som jag trodde. Och det är inte helt ovanligt att det slutar med att jag bytt ut 50-100 ggr så mycket plåt som jag från början trodde skulle behöva bytas. Då är min utgångspunkt att lagningen skall göras så bra att den håller minst 10-20 år på en vardagsbil utan att behöva göras om. Detta under förutsättning att lagningen rostskyddas ordentligt på både fram- och baksidan och att bilen sedan genomgår rostskyddsbehandlingar med jämna mellanrum

Inlägg 07 maj 2017, 22:32

Inlägg: 17
Hur tar man bäst hand om detta ?

Ursäkta men är det ngn som vet hur man reducerar bildstorlek i pad för inlägg.
Bilagor
IMG_0935.JPG
Knäckta gångjärns infästningar inte helt lätt att få detta bra känns det som
IMG_0935.JPG (1.88 MiB) Visad 20263 gånger

Inlägg 31 maj 2017, 09:51

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har ingen aning hur man redigerar bilder i en iPad. Jag redigerar bara i min stationära dator och kör Android i telefonen. Men litet sökning på Google visar att det går bara man har rätt mjukvara. Denna http://macworld.idg.se/2.1038/1.621012/ ... x-yosemite verkar kunna ändra bildstorlekar.

Fästet till motorhuvens gångjärn är inte alls omöjligt att fixa men det innebär en hel del jobb eftersom plåten "böjer åt alla håll", det med stor sannolikhet är gott om tunn plåt pga rost och det knappast går att få tag på en ekonomiplåt till detta.

På min bil har detta område också angripits av tidens tand och en hel del plåt skulle behöva bytas ut där. Till skillnad mot dig så har jag inte (mycket) rost där så denna lagning ligger en bit ner på min göralista. Står jag bara ut med att det är "litet bucklig" pga tidigare lagningar så behöver jag nog inte göra något dom närmaste 10-20 åren.
Men när det blir dags så gör jag som jag alltid brukar göra när det "böjer åt alla håll" där jag skall byta ut plåt. Och så skulle jag nog välja en litet tjockare plåt (kanske 1,5-2 mm) en bra bit runt infästningen av gångjärnen eftersom detta område verkar vara utsatt för större krafter än vad konstruktören räknat med.

Jag börjar med att fotografera och mäta upp alla viktiga mått.
Sedan kapar jag bort all dålig plåt. Jag kapar bort så mycket dålig plåt att snittytan som jag skall svetsa den nya plåten mot är minst runt 0,7 mm tjock. Ny plåt (utan rost) på dessa gamla bilar ligger väl på runt 1 mm tjocklek.
Eftersom jag inte ha några sofistikerade plåtbearbetningsmaskiner bygger jag sedan upp den bortkapade plåten i etapper där varje etapp börjar med att jag gör en mall av den nya plåten i (vanligtvis) papper. När jag tycker att pappersmallen passar rätt bra ritar jag av den på en plåt som jag passar in definitivt på sin plats och sedan punktar fast.
När alla plåtbitar punktas dit helsvetsas skarvarna och slipas ner.

Så här lagade jag tex skärmkanten bakom vänster bakhjul som också "böjer åt alla håll"

1liten.jpg
1liten.jpg (88.87 KiB) Visad 19985 gånger


7liten.jpg
7liten.jpg (92.89 KiB) Visad 19985 gånger


10liten.jpg
10liten.jpg (87.7 KiB) Visad 19985 gånger


14liten.jpg
14liten.jpg (117.95 KiB) Visad 19985 gånger


Har man gjort ett bra jobb blir det inte mycket efterjustering innan lackering och då fungerar Plastic Padding bra. Förutsatt förstås att man gör ett ordentligt grundjobb så att plasten sitter fast bra och så att det inte riskerar att börja rosta under plasten.
Vill man göra ett riktigt bra jobb som dessutom är tidstypiskt tennspacklar man. Jag har tennspacklat några gånger med hyfsad framgång även om jag och tennet inte brukar komma så bra överens. Det krävs nog riktigt mycket träning för att det skall bli ett bra resultat när man tennspacklar en vertikal plåtyta.

IMG_2691liten.jpg
IMG_2691liten.jpg (50.07 KiB) Visad 19985 gånger


Sedan är det bara att lackera
Och på andra bilden här syns det färdiga resultatet
http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.php

Inlägg 31 maj 2017, 18:57

Inlägg: 17
Tack Lars mycket lärorikt !


Återgå till Karosseri

cron