Jag har ingen aning hur man redigerar bilder i en iPad. Jag redigerar bara i min stationära dator och kör Android i telefonen. Men litet sökning på Google visar att det går bara man har rätt mjukvara. Denna
http://macworld.idg.se/2.1038/1.621012/ ... x-yosemite verkar kunna ändra bildstorlekar.
Fästet till motorhuvens gångjärn är inte alls omöjligt att fixa men det innebär en hel del jobb eftersom plåten "böjer åt alla håll", det med stor sannolikhet är gott om tunn plåt pga rost och det knappast går att få tag på en ekonomiplåt till detta.
På min bil har detta område också angripits av tidens tand och en hel del plåt skulle behöva bytas ut där. Till skillnad mot dig så har jag inte (mycket) rost där så denna lagning ligger en bit ner på min göralista. Står jag bara ut med att det är "litet bucklig" pga tidigare lagningar så behöver jag nog inte göra något dom närmaste 10-20 åren.
Men när det blir dags så gör jag som jag alltid brukar göra när det "böjer åt alla håll" där jag skall byta ut plåt. Och så skulle jag nog välja en litet tjockare plåt (kanske 1,5-2 mm) en bra bit runt infästningen av gångjärnen eftersom detta område verkar vara utsatt för större krafter än vad konstruktören räknat med.
Jag börjar med att fotografera och mäta upp alla viktiga mått.
Sedan kapar jag bort all dålig plåt. Jag kapar bort så mycket dålig plåt att snittytan som jag skall svetsa den nya plåten mot är minst runt 0,7 mm tjock. Ny plåt (utan rost) på dessa gamla bilar ligger väl på runt 1 mm tjocklek.
Eftersom jag inte ha några sofistikerade plåtbearbetningsmaskiner bygger jag sedan upp den bortkapade plåten i etapper där varje etapp börjar med att jag gör en mall av den nya plåten i (vanligtvis) papper. När jag tycker att pappersmallen passar rätt bra ritar jag av den på en plåt som jag passar in definitivt på sin plats och sedan punktar fast.
När alla plåtbitar punktas dit helsvetsas skarvarna och slipas ner.
Så här lagade jag tex skärmkanten bakom vänster bakhjul som också "böjer åt alla håll"
- 1liten.jpg (88.87 KiB) Visad 19996 gånger
- 7liten.jpg (92.89 KiB) Visad 19996 gånger
- 10liten.jpg (87.7 KiB) Visad 19996 gånger
- 14liten.jpg (117.95 KiB) Visad 19996 gånger
Har man gjort ett bra jobb blir det inte mycket efterjustering innan lackering och då fungerar Plastic Padding bra. Förutsatt förstås att man gör ett ordentligt grundjobb så att plasten sitter fast bra och så att det inte riskerar att börja rosta under plasten.
Vill man göra ett riktigt bra jobb som dessutom är tidstypiskt tennspacklar man. Jag har tennspacklat några gånger med hyfsad framgång även om jag och tennet inte brukar komma så bra överens. Det krävs nog riktigt mycket träning för att det skall bli ett bra resultat när man tennspacklar en vertikal plåtyta.
- IMG_2691liten.jpg (50.07 KiB) Visad 19996 gånger
Sedan är det bara att lackera
Och på andra bilden här syns det färdiga resultatet
http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.php