Forumindex Bilens kategorier Karosseri Sönderrostade brickor till bakaxelupphängningen (61-65)

Sönderrostade brickor till bakaxelupphängningen (61-65)

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min P1800 -63 upptäckte jag att gummikuddarnas brickor till bakaxelupphängningen i karossen var kraftigt rostiga.
1.JPG
1.JPG (100.27 KiB) Visad 7242 gånger


Det är så trångt att det är "omöjligt" att komma åt att ta bort rosten (tex blästra) och måla ordentligt.
2.JPG
2.JPG (41.27 KiB) Visad 7242 gånger


Jag valde att ta bort de gamla fastsvetsade brickorna och göra nya. De nya brickorna tillverkas av 3 mm plåt och bockas till rätt form mha slägga och en lämplig hylsa i ett skruvstycke.
3.JPG
3.JPG (105.72 KiB) Visad 7242 gånger


4.JPG
4.JPG (113.13 KiB) Visad 7242 gånger


Brickorna monteras mha styrpinnar isf att svetsas fast så att dom är lätta att ta bort i framtiden. Styrpinnarna hindras från att ramla loss av gummikuddarna som bärarmen till bakaxeln monteras med.
Innan brickorna monteras är det enkelt att komma åt att blästra och måla för att förhindra framtida rostangrepp.
5.JPG
5.JPG (62.25 KiB) Visad 7242 gånger


6.JPG
6.JPG (49.77 KiB) Visad 7242 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vill eller kan man inte göra egna brickor enligt ovan skulle jag gissa att dessa brickor passar
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -bil-azp18


Inlägg: 312
Det kanske inte gör så mycket på en sommarbil men normalt ska man inte blanda rostfritt och vanligt svartplåt då det gärna vill bli galvaniska strömmar och risken för rostangrepp på andra ställen ökar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Karosseri

cron