Forumindex Bilens kategorier Karosseri ES 73 Skrapa underredsmassa Blästra, slipa

ES 73 Skrapa underredsmassa Blästra, slipa

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 17
Sam i Ljungsbro håller på med ett total renoveringsprojekt US importerad P1800 ES 73
Rosthål båda sidor fram i golv och inv trösklar, insida bakstam vid rutlisten, höger bak skärmkant samt vänster överkant skärm där listen skruvas och batterilådan, ytrost under instrumentpanel det är vad som konstaterats.

Omlackad i US, jag har konstaterat att det finns en del spackel men jag vet f n inte vad som döljer sig under lacken i övrigt.

Är själv ej kunnig nog att laga rost så det kommer jag att ta hjälp med.
Har tänkt att blästra för att hitta all rost innan den går i väg för lagning
Jag har talat med några firmor och de flesta säger att underredsmassan samt tjärmattorna måste avlägsnas manuellt då bläster mediet bara studsar,
men det finns en som kör alt is eller hetvatten som säger sig fixa det, är det någon som har erfarenhet av detta ?

Att blästra bort lacken skulle ju vara fantastiskt bra ( ej sand,silicat eller dylikt pga av risk för att plåten slår sig ) men funkar det ?
Någon som har erfarenhet av det ?

Ser fram mot många kloka tips och synpunkter

Med vänlig hälsning,
Sam


Inlägg: 312
Blästring med kolsyreis bör vara ett utmärkt sätt att ta bort underredsmassa och 'tjärpapp'. Isblästring kyler kraftigt och en följd av detta är att ytbehandlingen (färg och annat rostskydd) krymper innan plåten har krympt och därför kan släppa i större bitar utan att behöva nötas bort som med annat blästermedlet. Dessutom är inte alla hålrum fulla med sand efteråt, kolsyreis lämnar som bekant inga rester efter sig utan förgasas fullständigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 17
Jag kontaktade blästermäster Örebro.
De löste totalblästring med sin mobila bläster utrustning.
Rekommenderas.


Inlägg: 312
Vilket blästermedlet?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 17
Hej alternativet kolsyre is ansåg jag var väl dyrt samt att logistiken vart omfattande att lösa för mig.

Så det fick bli vatten sand

Det gick väldigt bra men medaljens baksida som du skrev Lars .... sand sand och åter sand att sanera .....


Återgå till Karosseri