Forumindex Bilens kategorier Karosseri Torkar vindrutetorkarna dåligt?

Torkar vindrutetorkarna dåligt?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
På min gamla BMW 3.0S hade jag massiva problem med att torkarna inte torkade ordentligt rent. Det visade sig att orsaken var att torkararmen inte tryckte torkarbladet tillräckligt hårt mot rutan för när jag monterade dit en sådan här extrafjäder körde jag i många tiotusentals mil utan att ha några problem med "dåliga torkare"
Fjäder torkararm.jpg
Fjäder torkararm.jpg (76.23 KiB) Visad 4617 gånger


Jag köpte dessa extra fjädrar för säkert 25-30 år sedan och de har säkert gått ur sortimentet för länge sedan. I varje fall kan jag inte hitta dem nu på internet.

Till min P1800 63 har jag köpt nya torkare och torkararmar från VP-autoparts. Två saker har fångat mitt intresse
- torkararmen trycker torkaren mot rutan med ett väldigt lågt tryck. Det är ingen bra utgångspunkt om man vill ha bra torkresultat
- torkaren jag fick från VP-autopart har en längd av 13" (33 cm) och gummibladet är svagt böjt. Det innebär bla att en del av det låga trycket mot rutan används till att "räta ut" torkaren mot rutan vilket resulterar i att delar av torkarbladet (mittersta partiet) trycks ännu dåligare mot rutan

Om jag inte har fel så levererades tidiga P1800 med 11" (28 cm) långa torkarblad och använder man sådana så ökar trycket mot rutan (per cm torkarblad) med runt 20%. Använder man dessutom torkare med blad som är "raka" så ökar sannolikheten ytterligare att få ett bra torkresultat

Sådana torkare har jag hittat hos BILTEMA. Svarta förstås så dom fick sprayas med silverfärg för att någorlunda likna original. Här sitter BILTEMAs torkare (11") på bilen och ligger VP-autoparts torkare (13") bredvid
Torkare.jpg
Torkare.jpg (82.01 KiB) Visad 4617 gånger


Med BILTEMAs torkare följer en utseendemässigt litet tråkigt fäste mot torkararmen så jag bytte ut dessa mot några "snyggare" jag hade liggande. Dessutom passar BILTEMAs torkare till armar med ett tvärsnitt på 7*2,5 mm medan P1800ans torkararmar håller måtten 5*2 mm. En liten adapter bockade jag dock enkelt till av 0,7 mm plåt (0,5 mm plåt funkar nog också). Här sitter en adapter på torkararmen och ligger en bredvid på rutan
Adapter.jpg
Adapter.jpg (107.55 KiB) Visad 4617 gånger


Så nu hoppas jag att mina torkare skall klara att hålla rutan rent bra och funkar det ändå inte så får jag väl ta till min gamla extrafjäder som garanterat löser problemt.
Ett alternativ kan också vara att byta ut torkararmens original fjäder mot en starkare om jag kan hitta en sådan

Återgå till Karosseri