Forumindex Bilens kategorier Karosseri Så här får du VOLVOs backspegel att passa till högerdörren

Så här får du VOLVOs backspegel att passa till högerdörren

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När man köper VOLVOs dörrbackspeglar (http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=276614 och http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=276613) så går det inte att vinkla in högerspegeln så mycket att man ser rakt bakåt.

Dock är det ganska enkelt att modifiera dom så att dom fungerar bra. Både för långa personer som sitter med stolen skjuten helt bakåt och för kortare personer som sitter nära ratten.

Det finns två sätt.
Variant 1 (gör ingen åverkan som syns på spegeln)

Av en 2 mm aluminiumplåt (är "blank" och lätt att forma) pressas en sfärisk bricka i ett skruvstäd mha en kula (16-17 mm diameter) och ett rör (20-21 mm innerdiameter). I brickan filas ett fyrkantigt hål som passar till backspegelns "pinne".
1.JPG
1.JPG (93.82 KiB) Visad 19247 gånger

2.JPG
2.JPG (100.21 KiB) Visad 19247 gånger


I backspegeln filas hålet upp (för mig med en DREMEL) så att det blir ovalt så att "pinnen" kan vinklas mer. Kolla först med spegeln (och dess fäste) på bilen så att du filar på rätt ställe.
3.JPG
3.JPG (86.44 KiB) Visad 19247 gånger

4.JPG
4.JPG (60.25 KiB) Visad 19247 gånger


Den sfäriska brickan filas så att den inte tar emot spegeln när "pinnen" vinklas mycket. Kolla först med spegeln (och dess fäste) på bilen så att du filar på rätt ställe.
5.JPG
5.JPG (62.96 KiB) Visad 19247 gånger


Den sfäriska brickan placeras mellan backspegelns arm och spegel. Man behöver säkert använda en längre skruv för att kunna skruva ihop arm och spegel. Resultatet ses nedan där spegeln är vinklad så mycket som det går nu.
6.JPG
6.JPG (72.5 KiB) Visad 19247 gånger


På följande bild ser man skillnaden i hur mycket backspeglarna går att vinkla in. Till vänster en original backspegel som passar som den är till vänster dörr och till höger den av mig modifierade backspegeln som nu passar till högerdörren.
Den enda nackdelen jag kan se är att en aning av hålet till backpegelns "pinne" nu syns. Springan kanske behöver tätas för att det inte skall regna in vatten i backspegeln och förstöra den blanka spegelytan på baksidan av glaset. Ett alternativ kan vara att göra den sfäriska brickan med 2-4 mm större diameter så att springan täcks av brickan.
7.JPG
7.JPG (70.28 KiB) Visad 19247 gånger


Variant 2 (fila i spegelns arm)
Det borde gå lika bra att fila i spegelns arm (isf att göra en bricka och fila i den) så att spegeln kan vinklas in mer. Dock filar man då i kromet. Det känns kanske inte så bra att fila i kromet på den nyinköpta spegeln och dessutom vet man inte hur kromet kommer att reagerar med tiden (tex börjar flaga av).

Slipar man fel med denna metod blir det fult eller kostsamt om man behöver köpa en ny backspegel. I variant 1 ovan räcker det med att göra en ny sfärisk bricka om man gör fel.


Inlägg: 7
Hej,
Tack för tips och instruktion.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Var så god!

Under renoveringsarbetet av min P1800 har jag haft massor av ovärderlig hjälp från olika idéer, tankar och bilder på internet.
Då är det inte mer än rätt att själv bidra med det som vara till hjälp för andra. Alla lösningar jag gjort kanske inte är jättebra men en del av tjusningen med internet är ju att man kan få många olika infallsvinklar och så väljer man det man tycker är bäst och så anpassar man det till sitt eget behov.

Idén till denna lösning fick jag av peronalen på VP-Autoparts som hade haft en kund som lyckats få backspegeln att fungera på högersidan genom att "fila på armen". Men hur visste dom inte. Men den informationen räckte för mig att fundera vidare på.

För några dagar sedan besiktigade jag bilen och kan nu kostatera, efter att ha kört några mil med bilen, att det fungerar precis så bra som jag tänkt


Återgå till Karosseri