Forumindex Bilens kategorier Karosseri Det är ganska enkelt att göra egna balkar

Det är ganska enkelt att göra egna balkar

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Även med enkla verktyg kan man göra "komplicerade" balkar. På min 63a behövde jag byta den delen av motorbalken som har en böj vid främre delen av förargolvet.

Bild 1. Jag kapade till tre plåtar som jag...
Bild 2: ...svetsade ihop till en balk
Bild 3 och 4: Denna nya balkbit svetsades ihop med den del av gamla balken som gick att använda. Vid skarvarna lade jag en plåt på baksidan som "punktades" fast med sex rejäla svetspunkter (tre i varje balkbit) för att vara absolut säker på att få en hållbar skarv. Och inte minst viktigt för att minska risken för att balken skulle slå sig när jag helsvetsade skarvarna
Bild 5: Den nya balken passas in mot motorbalken som går framåt
Bild 6: Samtliga skarvar helsvetsades

En av de vettigaste investeringar jag gjort var att skaffa en karossvändare. Helt plötsligt blev det en fröjd att svetsa under bilen. Och det är inte alls säkert att jag haft orken att blästrat hela underredet på bilen om jag inte kunnat vända bilen för en bekväm arbetsställning under blästerarbetet. Jag har ju sprutat runt 1,5 ton sand på bilen (underredet, motorrummet och bagagerummet) så det tog sina modiga timmar!

Per L
Bilagor
1.jpg
1.jpg (97.15 KiB) Visad 5641 gånger
2.JPG
2.JPG (91.79 KiB) Visad 5641 gånger
3.JPG
3.JPG (108.24 KiB) Visad 5641 gånger
4.JPG
4.JPG (115.74 KiB) Visad 5641 gånger
5.JPG
5.JPG (88.23 KiB) Visad 5641 gånger
6.JPG
6.JPG (85.14 KiB) Visad 5641 gånger

Återgå till Karosseri

cron