Forumindex Bilens kategorier Karosseri Ta bort hål för extraljus i kofångare

Ta bort hål för extraljus i kofångare

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har inga planer på att montera extraljus på min P1800 så jag ville inte ha hål för sådana i mina kofångare.

Så här gjorde jag för att "ta bort" hålet i min ena kofångare:

Bild 1 och 2. Jag borrade några hål i en gammal kofångare och testade att svetsa igen dessa. Ett plattjärn kläms fast på kofångarens baksida så att det bildas en "grop" som man fyller igen med MIG-svetsen. Det är förstås bra att öva några gånger innan man ger sig i kast med sin "dyrbara" P1800-kofångare

Bild 3, 4 och 5. Så här blev det på P1800-kofångaren. Plattjärnet på baksidan slipade jag bort när svetsjobbet var klart. Man behöver inte avkroma kofångaren innan svetsningen

Bild 6. En närbild av den färdiga och nykromade kofångaren. Jag borde ha övat mer med inställningen av strömstyrka och trådmatning för min svetsning blev inte helt perfekt. Man kan ana vart jag svetsat men vet man inte om det så tänker man inte alls på det. Mitt i bilden och strax till höger om mitten syns två korta "streck" i kromet som syns om man tittar noga. Det är förmodligen smältdiken mellan min svets och kofångaren som blev för djupa.

Per L

PS! Jag har även svetsat i där det blivit gravrost på kofångaren. Då blästrade jag bort rosten ordentligt innan svetsningen för att ingen förorening skulle hamna i svetsen (och förstöra resultatet). Man måste använda ett "milt" blästermedel som inte går på djupet för då blir inte kromfirman glad när dom skall slipa kofångaren slät och fin före kromningen. Jag använde sand och det blev bra. Så länge gravrosten inte gått igenom plåten behövs förstås inget plattjärn på baksidan vid denna lagning.
Bilagor
2 Svetsa igen hål i BMW kof. 5 mm plåt under.jpg
2 Svetsa igen hål i BMW kof. 5 mm plåt under.jpg (77.1 KiB) Visad 5652 gånger
3 Svetsa igen hål i BMW kof. Svetsat.JPG
3 Svetsa igen hål i BMW kof. Svetsat.JPG (83.3 KiB) Visad 5652 gånger
A P1800 kof svetsat hål.jpg
A P1800 kof svetsat hål.jpg (83.74 KiB) Visad 5652 gånger
D P1800 kof svetsat hål.jpg
D P1800 kof svetsat hål.jpg (60.96 KiB) Visad 5652 gånger
C P1800 kof svetsat hål.jpg
C P1800 kof svetsat hål.jpg (84.35 KiB) Visad 5652 gånger
Kromat.JPG
Kromat.JPG (53.82 KiB) Visad 5652 gånger

Återgå till Karosseri