Forumindex Bilens kategorier Karosseri Fixa glappa dörrstopp

Fixa glappa dörrstopp

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 22 jul 2016, 13:05

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Många gamla bilar får problem med att dörrstoppens gångjärn i karossen slits och glappar upp. Resultatet blir ofta att dörrstoppet knäpper högt och osnyggt när dörren öppnas och stängs.

På flera gamla bilar har jag fixat detta så att dörrstoppen blir helt tysta. På min P1800 -63 gjorde jag så här:

1. Hålen i karossens del av gångjärnet hade dels slitits till en större diameter än original och på förardörren hade hålen dessutom blivit aningen ovalt. Jag "borrade" och filade upp hålen till 7 mm. "Borrade" genom att vrida en vanlig borr med en polygrip för det finns inte plats för en borrmaskin
2. Hålet i dörrstoppet borrades också upp till 7 mm
3. 2 st M4-gängor för stoppskruvar gjordes i en 7 mm axel (se bilder). Hittar man ingen sådan axel brukar det gå att använda den släta delen av en 7 mm borr (brukar inte vara någon härdning där)
4. Vid monteringen skruvas stoppskruvarna ut mot A-stolpen (se bilder) så att axeln dels kläms fast i sina hål (för att eliminera kvarvarande glapp) och dels för att förhindra att axeln vrids i karossens hål. Det är ju axelns vridningar som gör att hålen slits upp och börjar glappa och ytterligare slitage i karossens hål vill man undvika för att det är så svårt att rätta till. Slitage i axeln eller dörrstoppets hål är ju enkla att åtgärda om gångjärnet slits så att det uppstår glapp igen i framtiden.

Per L

PS! När man håller på att greja med dörrstoppen kan man behöva byta ut de två (per dörrstopp) skruvar som håller plattan som dörrstoppens dämpgummin går emot. Dessa skruvar är av dimensionen 10-32. dvs 3/16"*32. Hittar man ingen annan skruv så passar skruven till hel-och halvljusomkopplaren bra. Den behöver bara kapas av ca 0,5 cm ( http://vp-autoparts.com/main.aspx?page= ... tno=950231 )

IMG_2744.JPG
IMG_2744.JPG (96.63 KiB) Visad 6194 gånger

IMG_2758.JPG
IMG_2758.JPG (97.01 KiB) Visad 6194 gånger

IMG_2766.JPG
IMG_2766.JPG (110.76 KiB) Visad 6194 gånger

IMG_2768.JPG
IMG_2768.JPG (106.82 KiB) Visad 6194 gånger

Återgå till Karosseri

cron