Forumindex Bilens kategorier Karosseri HJÄLP färg kod 71

HJÄLP färg kod 71

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 01 nov 2014, 15:34

Inlägg: 7
hej jag håller på att renovera en p1800a, men har ett problem, jag letar efter färgen dark grey metallic (71) men det verkar mycket svårt att få tag på, undrar om det finns någon som vet var man kan få tag på den, eller om någon färg som finns idag är samma kulör?
mycket tacksam för alla svar.
mvh Anton Edberg

Inlägg 01 nov 2014, 17:12

Inlägg: 39
Hej
Har du kvar en någolunda rak bit med färg kvar så går den att lysa med spectrometer hos din lackerare/färghandlare
där får du receptet som NCS kulör.

Mvh Björn

Inlägg 02 nov 2014, 08:00

Inlägg: 7
Hej
Tacka för snabba svar
Tyvärr så är bilen inte lakerad original med den färgen,
Så jag har inte möjlighet att få fram någon bit med rätt färg tyvärr.
Mvh A Edberg

Inlägg 02 nov 2014, 09:21

Inlägg: 39
Hej igen
Volvo 71 är ju en befintlig kulör jag tänkte inte på det,,isf.är det bara att uppge det hos din lackhandlare/lackerare så får du rätt kulör.

Mvh Björn

Inlägg 02 nov 2014, 09:39

Inlägg: 7
Jag har kollat med lackeraren och vp autoparts mm,
Men ingen får fram den färgen, verkar som den inte fins kvar i deras dator program
Mvh A Edberg

Inlägg 02 nov 2014, 21:23

Inlägg: 1
Hej!

Mitt tips är att Du kontaktar Urban Berghult, medlem i klubben tror jag.
Han har för några år sedan lackerat sin P1800 med färgkod 71 efter hjälp från en lackaringsfirma.
Urban och jag gjorde jämförelser mellan gamla färgflagor från våra P1800's båda lackade med 71 i orginal. Jag tror att Urban tillslut fann en färgmix som låg väldigt nära originalflagornas kulör.
Den där färgen har gäckat mitt intresse oehört mycket. Den är fantastiskt vacker, och nästa år hoppas jag få min jensenbyggda P1800 (kod 71) klar för lackering!

Lycka till

Mvh
Kenneth C

Inlägg 03 nov 2014, 12:54

Inlägg: 4
Färgkod 71 är lite speciell. Har själv försökt hos lackerare och Volvo utan resultat. Aston Martin från 60-talet har någon liknande nyans. BMW har någon snarlik nyans. Länktips: http://www.billackering.eu/epages/vilka ... ducts/9003

De kanske har möjlighet att få fram rätt nyans.

mvh Thomas

Inlägg 03 nov 2014, 20:32

Inlägg: 7
Tack så mycket för hjälpen, ska försöka få tag på Urban får vi se om vi kan få fram något,
Jag har själv forskat en del om kod 71 och det verkar vara nästan omöjligt att hitta rätt,
Men jag funderar om det kan vara samma kulör som volvo har i deras färg på bla;240 som heter
(mörk grå metallic 214) och så fins det ju en färg som heter (dark grey mic 427) som är mörkare i kolören
Om det kan vara samma färg fast med nya nr?
Mvh A Edberg

Inlägg 03 nov 2014, 21:19

Inlägg: 7
Har en BMW lack på min som heter diamant svert metallic som jaf tror är snarlik originalet.

Inlägg 05 nov 2014, 20:21

Inlägg: 2

Jag har samma problem med att hitta kod 70 och hittade glasurits "color-online" sida. Där finns faktiskt recept på både kod 70 och kod 71. Tyvärr vet jag att kulören på kod 70 inte stämmer så bra. Det är enligt Glasurits exakt samma recept som MB´s Signalrot 3568, och den har jag tyvärr konstaterat att den skiljer en del mot originalet. Men kod 71 kanske stämmer bättre. Lycka till!
Meddela gärna på forumet hur det stämmer överens på din bil.
http://coloronline.glasurit.com/

Nästa

Återgå till Karosseri