Forumindex Bilens kategorier Karosseri Bra verktyg för rostlagning av P1800 del 1 och 2

Bra verktyg för rostlagning av P1800 del 1 och 2

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 17
Bra verktyg för rostlagning av P1800 del 1

Ny produkt: Engelskt hjul Mini för att forma tex 0,9mm plåt som är att rekommendera. Det fungerar med 1,0mm plåt men är mer tungarbetat i hjulet. Man fäster den i skruvstädet och priset är bra.

Bild
(Foto KNT-Hjul & Verktyg AB. Engelskt hjul Mini. Art. nr: V123-13)

Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-05)

Länk till Engelskt hjul Mini från KNT-Hjul & Verktyg AB.


ESAB MIG-svets

En rejäl svets från ESAB, ett känt märke till bra pris. Har hylla för gasflaska med argonmix. Använd 0,8mm solidtråd i 15kg rulle. Med 5kg rulle måste man använda egentillverkad distans på trådrullen.
+ bra med fläktkylning när man svetsar intensivt

Bild
Bild
(Foto Jula. ESAB MIG-svets C170. Art. nr: 210041)

Länk till ESAB MIG-svets C170 från Jula.


Verktygsbodens Svetsklämmor

Smarta svetsklämmor för enkel "kant i kant" svetsning, underbar uppfinning. Ger en idealisk 1mm lucka för bästa svetsning. När man har svetsat mellan klämmorna tar man bort dem för slutlig svetsning. Svetsfogen kräver minimal slipning.

Bild
(Foto Verktygsboden. Svetsklämmor & plåtstift)

Länk till Verktygsbodens Svetsklämmor & plåtstift

Bild
(Foto Verktygsboden. Detaljförstoring av Pela plåtsvetsklämma)

Den händige kan göra egna svetsklämmor

Materiallista: M6x20mm, bricka, M6 vingmutter, fyrkantsprofil 20x20x32mm, stift från avkapad M8 vagnsbult.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-06)


Rostlagring av front på P1800

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-06)

Bild
(Foto VP-Autoparts. Reparationsplåt front 1800 Hö sida)

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-06)

Formar 0,9mm plåt med Engelska hjulet, anpassar och svetsar ihop de böjda plåtbitarna med svetsklämmor. Målar slutligen den rostlagade plåten med zinkfärg.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-06)


Från reservdelsbil till prisvinnare, P1800 -64

Före och efter rostlagning & lackering.

Bild
Bild
Bild
(Foto Annette Lekström. Bästa Europe´på Summer Meet Street Freaks i Karlskoga 2017 & 2019)


Inlägg: 17
Bra verktyg för rostlagning av P1800 del 2

Karossnurra

Bild
Bild
(Foto Neville Capper. Karossnurra för tex byte av tröskellåda från Volvo P1800 Restoration Club)

Bra karossnurra enl. Per Lu

Bild
(Foto Verktygsbodens karossnurra. Art. nr: 86801)

Exempel på enkel 20-år gammal hembyggd karossnurra

Har monterat bilsnurran i kofångarfästen fram/bak för rostlagring av kaross.
Observera blästerslangen som hänger på skärmen, för jag blästrar i motorutrymmet.

Bild
Bild
(Foto Tommy Lekström. Blästring och rostlagning i motorutrymme)

Kompressor för blästring

Min kompressor är 2-cylindrig, 2200W med 50 liters tank, 356 liter/minut, max 10 bars tryck och har dubbla manometrar. Vid blästring får kompressorn dock jobba hela tiden så man får vänta på trycket då och då, har jag märkt men det funkar för mig.

Bild
(Foto JULA 2-cylindrig kompressor med 50 liters tank och 356 liter/min. Art. nr: 003364)

Blästring tex av värme- och friskluftsanläggning

Bild
(Foto Tommy Lekström. Blästrat och zinkmålat värmepaket)


Blästerskåp

Bild
(Foto JULA blästerskåp Art. nr: 076020)

Jag är nöjd med blästerskåpet inkl. fönsterskyddsplast. En yttre LED-strålkastare med rörelsedetektor ligger på blästerglaset och lyser in genom fönstret.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-18)

Blästerutsug för att slippa damm

Blästerskåp med utsug via en industridammsugare, tack för tipset Per Lu. Utsuget har tre fördelar: Man ser bättre när man blästrar, slipper damm i dubbelgaraget och man behöver inte byta fönsterskyddsplasten så ofta med utsug.

Materiallista till blästerutsug tex från Biltema: 2st Aluminiumrör 50mm diameter. Avgasförlängare 51mm. 2st Slangklämmor 44-60mm.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-18)

Bra småverktyg för rostlagning av P1800

Från vänster till höger: Smal bandslip, tunn kapskiva, rak luftdriven slipmaskin, tjock slipskiva och slipmaskin med flapdisk för slipning av metall.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-01-18)

En vanlig vinkelslip med stålborste fungerar bra till att slipa bort färg och gammalt spackel.

Bild
(Foto Tommy Lekström den 2020-02-01)


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En stor fördel med en litet mer proffsig karossvändare är att man kan justera karossens läge så att den hela tiden vrids kring tyngdpunktscentrumet. Om man inte kan justera in karossen så kan den bli väldigt tung att vända runt och den kan svänga runt själv med en väldans fart om man inte ser upp.

När jag svetsade på min P1800 hade jag den upphängd i Verktygsbodens karossvändare ( https://verktygsboden.se/motorstativ-ka ... arossnurra ) och den var då injusterad så att jag lätt kunde vrida runt karossen med en hand till vilket läge jag ville. Jag vred och vände säkert hundratals gånger under arbetet med karossen.

Så fick jag för mig att montera dit bakaxel och framvagn med bilen liggande upp och ner i karossvändaren och jag tänke inte på att tyngdpunktscentrumet då ändrades. När jag sedan släppte på spärrarna och skulle vända på karossen svängde den runt själv ett halvt varv med en väldig fart. Jag försökte först hålla emot men orkade inte det. Det var bara att släppa taget och hoppa undan snabbt för att inte bli träffad av karossen. Jag blev således tvungen att leta upp karossens nya tyngdpunktscentrum och ställa in karossvändaren efter det. Sedan kunde jag vända runt karossen med en hand igen.

En karossvändare behöver således ha en mekanism så att man kan höja och sänka karossen i förhållande till det centrum karossen vrids runt


Återgå till Karosseri