Forumindex Bilens kategorier Karosseri Kromlister

Kromlister

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 10 aug 2019, 20:47

Inlägg: 17
Hur gör ni vid återmonteringen av kromlisterna efter lackering ?
Personligen skulle jag inte vilja ha några hål i karossen för fästen/clips, men vet inte hur man då skulle få fast listerna
är det någon som har nåt förslag ?
Om man nu inte kan undvika montering i hål, går det att köpa dessa fästen ?
Jag har tillverkat ett fåtal själv men det är nåt jag vill slippa

Inlägg 11 aug 2019, 07:35

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
I dag finns det tejp (sk. supertejp) som fäster förvånandsvärt bra. Dock skulle jag gissa att man då måste ta hänsyn till detta när listen designas. Tex så att det blir "stor" yta för tejpen att fästa på.

Köper man nya lister idag till sin bil är det troligen eftermarknadsgrejor man köper. Dessa har ofta en sämre passform än dom som såldes original. Tex köpte jag framskärmslister hos VP Autoparts för 10-15 år sedan. Dessa var snygga och fina men det krävdes rätt mycket "våld" för att få dit dom (främre avsmalnande delen). Där skulle tejp över huvud taget inte fungera.
På en P1800 tror jag inte det finns någon list jag skulle vilja fästa med tejp.

Tex hos VP Autoparts finns det gott om listclips att köpa. Tex
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... toffset=20

Inlägg 12 aug 2019, 10:50

Inlägg: 17
Det alternativ jag hade tänkt var ju tejp, men det är ju svårt när listerna måste tvingas på plats precis som du säger
Får fundera lite på hur man ska lösa det här utan att borra hål där det lätt blir rostangrepp

Inlägg 12 aug 2019, 14:52

Inlägg: 312
Blir det lätt rostangrepp måste lackeringsarbetet vara undermåligt, är det verkligen ett problem på en sommarbil?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 12 aug 2019, 17:34

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Visst är det som du säger Lars, det är inget stort problem på våra sommarbilar som man (jag) tom drar sig för att ta ut i regn.

Gör man tex så här klarar man sig i många år (säkert minst 10-15 år)
1. Måla bar plåt i och runt hålen med en bra tvåkomponents grundfärg. Ett exempel på en sådan färg ges i Anm 1 nedan
2. "Blöt ner" listernas skruvar och hålet flödigt med ett bra vaxbaserat rostskyddsmedel (sådan man sprutar i balkar). Ett exempel på ett sådant rostskyddsmedel ges i Anm 2 nedan
3. När man trär i listernas skruvar i hålen är man så försiktig man kan vara så att det inte går mer hål på grundfärgen än nödvändigt
4. Under och efter monteringen av listen blaskar man på mer rostskyddsmedel i hopp om att ev. skavskador ner till bar plåt skall täckas med rostskyddsmedlet
5. Skruva på muttern

Anm1:
Tikkurila Temadur 20 har jag funnit vara en mycket bra grundfärg. Den biter sig fast i väl rengjord bar plåt och ger ett utomordentligt rostskydd . Den behöver inte ens målas över med täcklack. Här nedan ses en plåtbit som jag penselmålade med två lager Temadur 20. Efter att ha legat utomhus i det besvärliga göteborgsvädret under bar himmel i 2-3 år såg den ut som på bilden. Man ser tydligt vilken gravrost det blivit på den del som inte målades och hur bra Temaduren har skyddat mot rost

Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg
Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg (59.26 KiB) Visad 10384 gånger


Anm2:
Det vaxbaserade rostskyddsmedlet Teroson Terotex HV400 har en sådan bra rostskyddande förmåga att om jag duttar i litet i ett stenskott (ner till bar plåt) eller där det börjat bli ytrost (och jag skrapat plåtrent med kniv) så rostar det inte vidare. Duttar jag bara i litet mer 2-4 ggr per år rostar det inte vidare ens efter lång tid. Inte ens på utsatta ställen som tex längst fram på en motorhuv. Det finns flera ställen på min gamla SAAB som jag gjort så i över 10 år utan att det rostat vidare.
Jo, jag vet att det allra bästa vore att måla i sådana ställen ordentligt. Men man börjar nog bli litet lat på äldre dagar. Och så är ju bilen inte värd många tusenlappar så kan man hålla rosten borta med så enkla medel så känns det lockande att "fuska" så


Återgå till Karosseri