Forumindex Bilens kategorier Karosseri Ny typskylt / chassinummerskylt

Ny typskylt / chassinummerskylt

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 28 apr 2016, 15:37

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Vill man ha en ny typskylt till sin bil kan man vända sig till VOLVO PV-klubben.
http://pv-klubben.org/webbutik/karossde ... #more-4567

Dom har skyltar i originalutförande med rätt mått (passar alltså i original skruvhål). Dom finns både ograverade och färdiggraverade. Tyvärr är graveringen inte i originalutförande (upphöjda siffror) utan i mindre och nedsänkta siffror (troligen frästa) men det är i alla fall den bästa kompromissen jag har hittat hittills.

En annan nackdel är priset. PV-klubben utför bara denna tjänst till medlemmar så kalaset kostar först 300 kr för ett års medlemskap och därtill 450 kr för en färdiggraverad skylt.

Bilden visar hur skylten blev till min 63a.

Per L
Bilagor
Chassinummerskylt liten.jpg
Chassinummerskylt liten.jpg (137.19 KiB) Visad 22659 gånger


Inlägg: 312
Å andra sidan blev det en fenomenalt snygg skylt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Ny chassinummerplåt, nya graverade typskyltar för 1961-1966!

OBS! PV klubbens typskyltar är graverade, dvs ej stansade bakifrån!

typskylt_11795.jpg
typskylt_11795.jpg (41.72 KiB) Visad 13404 gånger


Har beställt nya graverade typskyltar för 1961-1966 till min röda P1800 -64 via PV-klubben:

För att PV klubben ska skicka ny typskylt krävs tyvärr medlemsskap i PV-klubben, 300kr samt helst:

1. Foto på gamla chassienummerskylten/typskylten.

2. Kopia på regbeviset.

3. Bilder på bilen, ca 2-3 st med nummerskylten (regskylten) synlig.

Kostnaden för den graverade typskylten är 450kr.

Bild

Mer detaljer angående ny typskylt:
(Information från PV klubben)

Svenska Volvo PV- klubben erbjuder medlemmar i klubben graverade chassinummerskyltar.

Du kan bara få en skylt med samma data som på den ursprungliga.
Det går t.ex. inte att få ny färg- eller inredningskod om du ändrat bilens färg och/eller inredning.

Under de senaste åren har det kommit en hel del förfrågningar från medlemmar om vi kan hjälpa dem med nya chassinummer skyltar, då de ursprungliga saknas eller är i dåligt skick. Klubben har varit i kontakt med Volvo som har godkänt en nyproduktion i klubbens regi.

Då chassinummerskyltarna är en identitet så har PV- klubben även diskuterat frågan med Transportstyrelsen, Bilprovningen samt MHRF. Därefter har vi tagit fram helt nya skyltar som stämmer överens med det ursprungliga utförandet och erbjuder graverade skyltar enligt följande:

1. Chassienummerskylt finns.

Medlemmen skickar upp ett kort på den gamla skylten, 2-3 bilder på bilen samt kopia på regbeviset. Vid ombyggnad kan vi behöva äldre bilder. I sådant fall kontaktar vi dig.

Personal i klubblokalen ser till att det graveras en ny skylt. Den graverade skylten skickas till medlemmen.
Medlemmen bör ha med den gamla vid besiktningen hos bilprovningen, ifall det kommer frågor på den nya skylten.

Alla handlingar arkiveras i klubblokalen.

2. Chassinummerskylt saknas. Chassinummer finns instansat i karossen.

Går också bra. Kopia på reghandlingar samt 2-3 bilder på bilen samt en bild på det instansade chassinumret skickas till klubblokalen. Vid ombyggnad kan vi behöva äldre bilder. I sådant fall kontaktar vi dig .

Personal i klubblokalen ser till att det präglas en ny skylt som skickas till medlemmen.
Alla handlingar arkiveras i klubblokalen.

3. Chassinummerskylt saknas. Inget nummer instansat i karossen.

Då myndigheterna inte godkänner bilar utan skylt eller chassinummer instansat i karossen, gör vi inga skyltar som saknar detta.
Gamla registreringspapper eller registreringsskyltar godtas inte.
Ingen skillnad för bilar i andra länder.

Om din bil överensstämmer med 1 eller 2 kan du skicka beställning, kopior på reghandlingar samt bilder till:

Svenska Volvo PV-klubben
Hovslagarevägen 3A
19254 Sollentuna


eller maila

order@pv-klubben.org



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Ny typskylt / chassinummerskylt

Är din chassinummerskylt i dåligt skick? Beställ en ny för ca $115 inkl. frakt (betalning via PayPal).

Typskyltarna har upphöjd skrift, dvs skriften är stansad bakifrån som på Volvo original typskyltar.

Det finns 2 modeller av chassinummerskyltar (-66 och äldre/-67 och yngre):

Bild
(Foto Jim Perry. Bilder på nyligen levererade chassiplåtar)

Bild

Volvo dataskyltar: Beställningen görs via ett formulär som mailas till Jim Perry inkl. PayPal-betalning.
Du kan få detta beställningsformulär (pdf) via en länk nedan och spara ned den lokalt på din dator.

Länk till beställningsformulär: Data_plate_order_form_V2.pdf

Fyll i och maila, ett beställningsformulär per typskylt till jim@pandbmotorsports.com samt genomför PayPal-betalningen.

Bild

https://www.paypal.com


Kopia av beställningsformulär Data_plate_order_form_V2.pdf av Jim Perry:

Bild
Bild
(Kopia av beställningsformulär Data_plate_order_form_V2.pdf av Jim Perry från Volvo P1800 Restoration Club)

Inlägget Ny typskylt / chassinummerskylt kommer från Volvo P1800 Restoration Club.


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
En sådan skylt hade jag absolut köpt om den funnits när jag beställde min skylt från PV-klubben.

Man får dock räkna med att det tillkommer rätt stora kostnader innan man får hem den i sin postlåda från USA. Tex tull, frakt, moms och postens straffavgift för att man handlar utanför EU

Numera undviker jag i mesta möjliga mån att handla från USA pga totalkostnaden.
Senaste gången jag handlade där var ett fullflödesoljefilter till min Porsche 356. Den kostade 525USD+ frakt 124 USD (tillsammans 6454 kr)+ tull, moms mm 1751 kr. Totalt blev således kostnaden för mig drygt 8200 kr innan jag fick hem den.
Då var det skillnad när jag köpte nya kofångarhorn till samma bil 2007-08. Då stod dollarn i under 6 kr och trots att bara frakten kostade 500-800 kr och tull, moms och postens avgifter gick på över 1200 kr gick det att motivera detta köp.


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Ny typskylt / chassinummerskylt

En av mina chassinummerskyltar var i mycket dåligt skick. Har därför beställt en ny chassi-skylt för $115 (betalt via PayPal). Typskylten har som sagt upphöjd skrift, där skriften är stansad bakifrån som på Volvo original typskyltar.

Volvo dataskylt: Beställningen gjordes via formuläret från Jim Perry.

Jag fyllde i och mailade beställningsformuläret till jim@pandbmotorsports.com samt genomförde PayPal-betalningen. Fick snabbt bekräftelse att Jim Perry mottagit beställningen av ny typskylt samt att han fått betalning via PayPal. Jag återkommer när jag får typskylten och vad totalkostnaden för skylten från USA blir.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Bild på gammal Volvo chassiplåt)

Anonym skrev:
"Den här bilen bara kräver en snyggare typskylt!"


Bild
Bild
(Foto Michael Bengtzing. Bild på Amazon Sport -66 med dubbla SU och Overdrive M41D)



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 104
Ort: Stockholm

Det finns alltså bara valet av PV klubben som graverar, eller skicka den utomlands för att få den "rätta looken" om jag förstår rätt....renoverar just nu en till 1800 som behöver, helst det rätta utseendet.....


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Nystansad typskylt / chassinummerskylt

En av mina chassinummerskyltar var i mycket dåligt skick. Har därför beställt en ny chassi-skylt för $115 (betalt via PayPal). Typskylten har som sagt upphöjd skrift, där skriften är stansad bakifrån som på Volvo original typskyltar.

Volvo dataskylt: Beställningen gjordes via formuläret från Jim Perry.

Jag fyllde i och mailade beställningsformuläret till jim@pandbmotorsports.com samt genomförde PayPal-betalningen. Fick snabbt bekräftelse att Jim Perry mottagit beställningen av ny typskylt samt att han fått betalning via PayPal.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Bild på gammal Volvo chassiplåt)

Kostnaden för ny chassi-skylt blev $115 inkl. frakt (betalt via PayPal) + Moms (25%) $28,
totalpriset $143 eller 1583kr inkl. skylt.


Bild
(Foto Michael Bengtzing. Bild på nystansad Volvo chassiplåt)



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Återgå till Karosseri