Forumindex Bilens kategorier Karosseri Omkromning av lister till vettiga pengar?

Omkromning av lister till vettiga pengar?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga



Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tycker att det är en fördel att kunna träffa personalen på kromfirman man skall anlita och själv kunna lämna och hämta grejorna. Som boende i göteborgstrakten anlitade jag således företaget i Vårgårda som nämns här ovan.

AB Förkromningsverket I Lagmansholm tel 0322 - 62 22 57 ( https://gulasidorna.eniro.se/f/ab-f%C3% ... m:14662962 )
Bäne Beslag AB ligger på samma adress och har samma telefonnummer ( https://gulasidorna.eniro.se/f/b%C3%A4n ... 4ne+beslag )

De delar till min P1800 som jag lämnade dit blev mycket fina och inte speciellt dyrt blev det heller. Det var bortåt 15 detaljer som tex kofångare, grillkrom, dörrhandtag och dörrlister. Sedan kromningen gjordes för 10 år sedan förvarades delarna på min vind och monterades sedan på bilen som jag kört ett år med.

Den långsiktiga hållbarheten på detta kromningsarbete vet jag förstås inte än men för över 30 år sedan kromade dom om ett bagagerumslås till min BMW 630 (som jag har kvar) och kvalitén på detta arbete var det i alla fall inget fel på.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Här kommer lite aktuell information om omkromning!

AB Förkromningsverket I Lagmansholm
Efter en brand i kromverket har dom slutat att kroma grejer

Dala Krom & Metallsliperi AB
Har hört mycket positivt om dom.
Vid en förfrågan i december var leveranstiden minst till efter sommaren 2022 (dvs minst 8 månader)
Prisnivån uppfattar jag som hög. Skall man tex kroma om "en detalj" så vill dom ha 800 kr + moms. Jag behöver tex kroma om fästet till innerbackspegeln på min Porsche 356. En komplett ny sådan backspegel kan man köpa för runt 500 kr inkl frakt. Så det gäller att se upp med vilka delar man väljer att kroma om

Göteborgs Förnickling AB
Jag uppfattar prisnivån som (klart) lägre än hos Dala Krom. Men man får se upp för den slutliga kostnaden för inlämnade delar blev mycket högre än den initiala bedömningen.
Den ursprungliga leveranstiden bedömdes bli "3-4 veckor. Kanske längre". Den blev i verkligheten 12 veckor.
Dom kan inte kroma om detaljer som är gjorda i zinklegeringar (tror jag det var). Dom påstod att Dala Krom kan det.
Den jag pratade med (Mikael) uppfattar jag som en trevlig, hjälpsam och seriös person.
Arbetet dom gjorde ser så här långt bra ut men att göra leveranstidsbedömningar och prisförslag kanske inte är firmans starka sida.
Dom kromar till både företag och privatpersoner och redan från början fick jag reda på att företagens produkter går före privatpersoners. Så leveranstiden är kanske inte så mycket att orda om.


Återgå till Karosseri