Forumindex Bilens kategorier Karosseri Bilvax?

Bilvax?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 09 apr 2018, 12:56

Inlägg: 49
Hej,

Tänkte vaxa min ES-73 för första gången i min ägo.

Köpte bilen 2012 men har inte blivit av att jag vaxat den då lacken är ganska ok. Det finns dock lite rost och tyvärr även en del blåsor /bubblor i lacken där lacken lyft p g a renovering på 80-talet då sannolikt fel sprutspackel användes, om jag förstått det rätt...

Jag är inte ute efter att vaxa med något lyxigt och dyrt material utan har för avsikt att vaxa och polera o putsa upp bilen lite inför våren och sommarens träffar. Bilen är blågrön metallic (kod 115)
Vad för slags vax bör jag använda?

Tacksam för tips,
/Magnus

Inlägg 10 apr 2018, 08:01

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Med den ambition du beskriver så kan du ta vilket vax som helst! Tex det du använder till bruksbilen!

Det finns visserligen rätt många tester av bilvaxer att hitta på nätet där man utser "vinnare" i form av blankast resultat, lättast att använda, hållbarast osv och det kliar förstås i fingrarna att prova någon sådan "vinnare". Men dom brukar dels vara rätt dyra och dels har det hittills varit svårt att hitta vart jag skall köpa dessa vaxer.

Det har alltid slutat med att jag åkt till närmaste biltillbehörsfirma (Mekonomen, bensinmacken eller....) och grabbat tag i förta bästa vax. Och oftast blir det Turtle Vax Original som jag använt till alla mina bilar dom senaste 40-50 åren.

Är lacken inte (eller väldigt litet) oxiderad räcker det bra med den. Annars kan man behöva börja med en cleaner för att få upp blankheten innan man vaxar. Själva vaxet är ju egentligen bara till för att skydda lacken från att förstöras. Tex täppa till dom små porer som finns i lacken och som gör att fukt kan komma ner till plåten så att det börjar rosta.

Inlägg 10 apr 2018, 20:46

Inlägg: 49
Tack för tipset Per! Jag har vaxat mycket med Turtle på andra bilar jag haft och det har funkat bra. Testar det även på P1800:an


Återgå till Karosseri

cron