Forumindex Bilens kategorier Karosseri Skummgummilisten upp inne i framskärmen, hur gjorde ni?

Skummgummilisten upp inne i framskärmen, hur gjorde ni?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 20
Jag har rensat framskärmarna från underredsmassa, inklusive skumgummilisten upp inne i framskärmen (lossnade fint med värmepistol och 5-56). Nu är utrymmet mellan balken och framskärmen där skummgummit satt helt rensat och jag vill inte ha tillbaka nåt skumgummiaktigt där. Hur har ni gjort där?

Jag ser att VP säljer en gummilist istället för original skumgummilist, om jag fattat rätt, (665716-List under skärm 1800), någon som provat den? Jag har skaffat Lokari innerskärmar så vattensprut upp i skärmen där borde bli minimalt nu, då kanske man kan lämna det helt öppet för ventilation och skippa list?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har du LOKARI innerskärmar så kommer det garanterat inte spruta upp något skit där skumgummilisten suttit.
Jag har också LOKARI på min bil och jag har struntat i att täta där uppe. Ju öppnare och mer välluftat det är desto bättre.

LOKARI innerskärmar är fantastiska grejor. Jag har satt sådan på alla mina bilar som är känsliga under framskärmarna.
Tex satte jag sådana på min BMW 3.0S -72 när jag köpte den 1979. När jag sålde bilen 2012 efter 60.000 mil med sådana innerskärmar monterade var den fortfarande "som ny" under framskärmarna. Och dessa BMW-bilar är kända för att rosta friskt runt framskärmarna (också).

Visserligen hade jag dinitrolat bilen några gånger (14 gånger) genom årens lopp och det hjälpte väl också till mot rosten.


Inlägg: 20
Aha, det låter bra! Då kommer jag också skippa list där och lämna öppet för ventilation istället. Dinitrol-behandling och på med Lokari-innerskärmarna får bli planen.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
När man står där med sina LOKARI-innerskärmar framför sig kan det vara litet svårt att förstå hur dom skall sitta på bilen.
Bilderna i denna tråd hjälpte mig mycket när jag satte dit mina innerskärmar
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=192686

På min bil passade det bra att sätta fast den främre vinkeln i en av skruvarna till kofångarens stag. Då slapp jag borra extra hål i innerskärmarna för att skruva fast vinkeln.
Den bakre vinkeln sitter bakom innerskärmarna på bilderna i länken. Denna vinkel satte jag på samma ställe men framför innerskärmen i stället. En smaksak men jag tyckte att montaget blev enklare då.


Återgå till Karosseri

cron