Forumindex Bilens kategorier Karosseri Att ta bort gammal underredsmassa

Att ta bort gammal underredsmassa

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 20
Min ambition var att bara ta bort underredsmassan bara där jag kunde se att den hade färgskiftning (= rost under), men det slutade med att jag i takt med rostlagning tagit bort all underredsmassa, bilen är nu helt ren under. Såhär gjorde jag:

1. Klassikern; värmepistol (min går till 650 grader) och lämplig skrapa (i mitt fall ett slött stämjärn och en skruvmejsel). På så sätt får man bort 90-95 %.
2. De sista 5-10 % tar jag bort med 5-56 och papper på rulle (Biltemas), spraya på 5-56 och torka, spraya mer och torka. Bäst effekt medan plåten fortfarande är varm efter punkt 1
3. Där man slarvat eller det inte går så fort som man vill kan man köra värmepistol ihop med 5-56, skrapa och torka.

OBS! Jag använder alltid andningsskydd med lämpligt filter när jag värmer underredsmassa och/eller har 5-56 på varm plåt då det ger mindre nyttiga ångor i luften.

Att jag använder 5-56 är för att jag märkte att där jag preppat skruv och mutter med 5-56 och låtit det stå för att låta det tränga in ordentligt så vart underredsmassan runt om skruven mjuk och geggig. Det visade sig att 5-56 löser petroleumprodukter, så jag testade på resterna av underredsmassan efter värmepistol och stämjärn; sprayade och lät det stå, sen kunde man dagen efter torka bort mycket av det. Labbade med värmepistol och 5-56 och det funkar riktigt bra, det går att få det helt rent från underredsmassa. Det går åt rätt mycket 5-56.

Jag har provat med bl.a. smådelstvätt och lacknafta också men tycker att 5-56 funkar bäst, framförallt att man kan spraya och låta det stå och effekten sitter i.

Någon som har ännu bättre tips som inte heller involverar blästring och som man kan göra i garaget?


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tyckte det fungerade "bra" att ta bort gamla underredsmassan med bara vassa stämjärn i olika bredder och utan värme. "Bra" i den meningen att all (99,9%) underredsmassa försvann men annars är det ju ett riktigt skitjobb som är både tråkigt och tar lång tid.
Jag hade i alla fall turen att ha bilen i en karossnurra så att jag kunde hela tiden få en vettig arbetsställning.

Efter att ha skrapat bort underredsmassan blästrade jag underredet helt rent. Även detta gjordes i garaget förstås eftersom bilen inte gick att flytta (hängde i karossnurra). För att inte få sand i hela garaget satte jag upp byggplast från golv till tak runt bilen och det fungerade väldigt bra.

Till underrede, motorrum och bagagerum gick det nog åt över 1500 kg blästersand. Bara till motorrummet och luftintaget framför kylaren gick det åt 240 kg sand
Så här kunde det se ut då. Fast med tanke på att karossen inte är inplastad med byggplast (ville inte riskera att förstöra lacken med blästern) håller jag nog på att måla underredet med pensel efter blästringen
Blästrar.JPG
Blästrar.JPG (117 KiB) Visad 7608 gånger


Det gick väldigt bra att skydda lacken med byggplast under blästringsarbetet. Den är så tjock att det tar ett litet tag för blästern att blästra hål på den om man av misstag skulle blästra på fel ställe. Lacken utanpå bilen var så bra att jag ville försöka undvika att lackera om bilen och som synes på bilderna så lyckades jag rätt bra att skydda lacken från skador under renoveringsarbetet. Lacken på bilderna är samma lack som före renoveringsarbetet. Förutom lacken i motor- och bagagerum som jag har sprutat.
http://volvo1800pictures.com/0_car_phot ... ldsida.php


Återgå till Karosseri

cron