Forumindex Bilens kategorier Karosseri Gummilist dörrgång

Gummilist dörrgång

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 01 apr 2018, 19:52

Inlägg: 12
Jag är på gång att byta ut gummilisterna i dörrgångar på min 66:a.
VP säljer 2 olika lister, någon som har
monterat dessa, passform?? Alternativ leverantör?
Tacksam för tips!
Willy

Inlägg 02 apr 2018, 11:54

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
För ett par år sedan köpte jag hos VP-Autoparts listen 662296 som sitter på karossen och tätar mot dörr och ruta.
Den passar bra överallt utom vid dörrens bakkant där rutan övergår i plåtdörren. Där skall listen gå i två tvära böjar och där passar den inte alls. Listen lägger sig i kraftiga veck där och det blir (i alla fall på min bil) en stor glipa (flera millimeter stor) mellan tätningslist, en liten kromad plåtbit och rutan.

IMG_5749.JPG
IMG_5749.JPG (91.12 KiB) Visad 12291 gånger


Gissningsvis beror det på att listen är gjord av en standardlist där troligen bilens originallist är specialdesignad just där för att det skall bli tätt.

Konstigt nog är det inget som jag stör mig på när jag kör. Jag känner varken något drag eller hör någon vindtjut att tala om därifrån trots den stora glipan

Inlägg 02 apr 2018, 21:54

Inlägg: 12
Tack för svar Per!
Får kolla med VP vilken gummilist som är lättast att böja utan veck.

Inlägg 11 apr 2018, 11:21

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Berätta gärna här på forumet om du hittar någon list som passar bättre i "böjen" än min list gör

Inlägg 15 okt 2019, 11:08

Inlägg: 4
Till Per Lu. Har din bil chassinummer under 10.000? Enligt reservdelslistan sitter det ett ändstycke på gummitätningen där. Efter ch. nummer 10.000 försvann tydligen ändstycket och därmed kanske också gummitätningen ändrades. Jag har bytt till filtlist på min 66:a, men orsaken var att listen trycks ihop lättare och trycket på dörren blir mindre. Den listen anpassar sig väl till svängningen.

Inlägg 15 okt 2019, 22:14

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Ja, min bil har chassinummer 6000 och litet till


Återgå till Karosseri

cron