Forumindex Bilens kategorier Karosseri Sitter min front lågt eller kan det diffa så mycket?

Sitter min front lågt eller kan det diffa så mycket?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 20
När jag riktar underdelen av fronten där den varit lite upptryckt så ser det ut som att plåtslagaren som bytte fronten & skärmar på 70-80-talet med flit tryckt upp undersidan för att lyckas bulta den svetsade stödplåten, som sitter på insidan nedtill på mitten av fronten, mot undersidan av frontbalken, se bilder tagna underifrån bilen mot fronten. Kan det diffa så mycket i karossplåtar vid byte att det blir såhär? Jag kapade bort stödplåten från undersidan fronten för rostlagning och när jag grovt riktat frontplåten är det nu ett stort glapp mellan plåten och fronten, är det bara att förlänga plåten och svetsa dit och se glad ut?
20180218_131737.jpg
20180218_131737.jpg (249.07 KiB) Visad 8956 gånger

20180218_131523.jpg
20180218_131523.jpg (238.53 KiB) Visad 8956 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har man gjort ett så stort jobb som att byta front och skärmar utan att ha ordentliga mallar/fixturer så får man nog räkna med att det inte blir fabriksspecifikationer på måtten.
Och svetsar man på ett olämpligt sätt så kan plåten dra/slå sig på ett sätt man inte förutsett. Gör man tex en olämplig svetsning när man lagar rambalkarna "under pedalerna" så kan balken i värsta fall ändra läge flera millimetrar (skulle jag gissa) ute vid kofångaren när svetsen svalnar

Det viktiga är ju trots allt att det ser bra ut från utsidan så jag skulle sätta dit en plåt som passar för ett "bra utseende".


Återgå till Karosseri