Forumindex Bilens kategorier Karosseri Problem att montera kromlisten på fram- och bakrutan?

Problem att montera kromlisten på fram- och bakrutan?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Har du problem med att montera fram- och/eller bakrutans kromlist?
Jag beskriver här om mina problem med bakrutan men det verkar var samma förutsättningar för framrutan

För ett drygt år sedan köpte jag en ny gummilist till bakrutan från VP-Autoparts. Jag köpte förstås den list som passar årsmodellerna 1961-64 (tom ch.nr 10249) eftersom jag har en -63a. Under det senaste året har jag försökt sätta dit kromlisten (som var VOLVO original) som jag också köpte ny. Vid alla tre försöken har jag misslyckats totalt. Jag har inte ens varit i närheten att lyckas.

Jag har förstås studerat internet för att se hur andra gör för att få dit sina lister. Det finns beskrivningar om allt från "det tog en kvart" till killen som liksom jag också misslyckades och till slut tog bilen till en bilglasmästare. Som också misslyckades.

Av en slump upptäckte jag efter det senaste misslyckandet att VP-Autoparts kompletterat texten till sina gummi- och kromlister. Nu står det att den nya kromlisten inte passar i gummilisten 61-64. Man måste alltså köpa gummilisten som passar 1964 och framåt även om man har en tidigare bil.

Nu har jag monterat min kromlist i den senast köpta av mina nya gummilister (versionen from ch.nr 10250) och det gick om inte "lätt som en plätt" så i alla fall utan problem när jag nu hade rätt kombination av gummi- och kromlist.

Jag gjorde som det står i VOLVOs verkstadshandbok (http://volvo1800pictures.com/document/v ... kaross.pdf sid 18). I stället för en läderrem använde jag en elkabel med dimetern 4 mm. Jag använde inget glidmedel (som tex såpa) varken på elkabeln, i gummilistens spår eller på kromlisten. Den del av kromlisten som jag hade monterat tejpades fast så att den inte skulle glida ur spåret i gummilisten under tiden jag jobbade med resten av kromlisten. För trots att kromlisten är VOLVO original är passformen inte alls så bra som man skulle kunna förvänta sig.

Som ett extra plus var den nya gummilisten ”bättre” i den meningen att den var lättare att jobba med och hade bättre passform. Bla var min första list (den tom ch.nr 10249) en aning för lång och det försvårade monteringen avsevärt samtidigt som resultatet bitvis blev fult.
Den tidigare listen kändes som en piratgummilist med tveksam kvalitet och den nyare gummilisten kändes som en originallist med bra passform.

Dessa tre nylonverktyg som jag gjort av en avlagd skärbräda gjorde jobbet lättare

1.jpg
1.jpg (75.66 KiB) Visad 6136 gånger


2.jpg
2.jpg (77.85 KiB) Visad 6136 gånger


3.jpg
3.jpg (73.4 KiB) Visad 6136 gånger

Återgå till Karosseri