Forumindex Bilens kategorier Karosseri Behandling av underrede efter reparation?

Behandling av underrede efter reparation?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Behandling av underrede efter reparation?

Bild

Bild
(Foto Fredrik Sandberg. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-11-24!)

Bild
Bild
Bild

Bild
(Foto Sam Forsbeck. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-11-24!)

Bild

Bild
(Foto Peter Burdfield. Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp den 2017-11-24!)

Inlägget Hur behandlar ni underredet efter reparation? kommer från Svenska Volvo P1800 Klubbens Facebookgrupp den 2017-11-24!


Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Kan bekräfta att Temadur 20 är en utmärkt färg att måla direkt på ren plåt. Dels har den mycket bra rostskyddande egenskaper och dels har den dessa egenskaper utan att nödvändigtvis behöva övermålas direkt. Det senare har väl alla som använt "vanlig" grundfärg utan att måla över den väldigt snart upptäckt. Nämligen att det oroväckande fort börjar rosta igenom grundfärgen.

Jag fick också reda på (av färgfirma) att jag kunde använda Temaduren som grundfärg där jag sedan skulle lackera och Temaduren var väldigt lätt att spruta. Jag upptäckte att nästan hur jag bar mig åt så blev den slät och rann inte. Bra när man som jag är en amatör när det gäller sprutmålning.

Efter att ha testmålat på en vanlig obehandlad plåtbit (målat halva plåtbiten) med två lager Temadur 20 (med pensel) lät jag plåtbiten ligga utomhus under bar himmel i 2-3 år i det besvärliga göteborgsklimatet. När jag sedan tog in plåtbiten såg den ut så här. Riktigt gravrostig där plåtbiten varit omålad och nästan opåverkad där jag målat Temadur.

Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg
Temadur 20. 2 pensellager e 2-3 år ute. liten.jpg (59.26 KiB) Visad 7453 gånger


Jämfört med alla andra grund- och rostskyddsfärger jag tidigare använt så verkar Temaduren vara helt fantastisk.

Så min P1800as underrede blev först blästrat plåtrent (Sa 2 1/2) sedan grundad med två pensellager vit Temadur och sist sprutade jag på tjock svart Dinitrol Car (heter visst ngt annat nu). Då får jag dessutom fördelen att om någon sten slår hål på den svarta underredsmassan så blir det en vit prick där Temaduren tittar fram. Jag ser därmed enkelt vart jag behöver bättra på underredsmassan.


Återgå till Karosseri