Forumindex Bilens kategorier Karosseri Fastsättning av ventilationsgallret på tidiga P1800

Fastsättning av ventilationsgallret på tidiga P1800

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har inte kunnat hitta någon information på nätet eller i verkstadshandboken hur ventilationsgallet på min 63a skall sättas fast. Jag kan se i reservdelalistan att man behöver 8 st clips 665287 (http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=665287) och 8 st clips 192366 (http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=192366)

Det visade sig att dessa 16 clips används för att sätta fast den lackerade delen vid karossen.
Hur man sätter fast gallret på den lackerade delen har jag inte hittat någon beskrivning om så där fick jag göra en egen konstruktion bestående av små "balkar" i 0,2 mm rostfri plåt som klämmer fast gallret på fyra ställen. "Balkarna" låses fast i den lackerade delen i samma "fack" som clipsen sitter fast

1.JPG
1.JPG (133.9 KiB) Visad 12137 gånger


2.JPG
2.JPG (176.63 KiB) Visad 12137 gånger


3.JPG
3.JPG (109.16 KiB) Visad 12137 gånger


Clipsen 192366 sätts i karossen på samma ställen som clipsen 665287 sitter på ventilstionsgallren. 665287 glider alltså mot 192366 när ventilationsgallret trycks ner på sin plats

4.JPG
4.JPG (108.51 KiB) Visad 12137 gånger


5.JPG
5.JPG (89.68 KiB) Visad 12137 gånger


Och så här blev slutresultatet

6.JPG
6.JPG (145 KiB) Visad 12137 gånger


Inlägg: 22
Ditt galler är för litet. Clipsen skall hålla fast gallret. Bifogar en bild på hur det ser ut på mitt.

100_9759.JPG
Galler fästs
100_9759.JPG (1.14 MiB) Visad 12107 gånger


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Min bil hade någon gång (som så många andra) "förnyats" med det kromade ventilationsgallret som kom senare. Jag tycker denna senare variant är rätt snyggt men det är ju också kul att ha det litet ovanligare utförande på ventilationsgaller som bilen var försedd med vid leveransen.

Jag köpte därför detta original ventilationsgaller på Tradera och någon har tydligen varit och klippt i gallret någon gång. Det förklarar ju att jag inte fick det att fungera med bara originalklipsen. Med min speciallösning med de små "balkarna" så sitter gallret fast i alla fall och utan att det syns utifrån att det är för litet.

Tillägg:
Vid närmare eftertanke så ser det inte ut som om våra galler ser riktigt lika ut. Mitt galler ser ut att ha mer "fyrkantiga" hål än ditt galler som ser ut att ha mer "avlånga" hål. Så det kan ju också vara så att mitt galler förkommit och någon har hittat ett galler som ser ungefär likadant ut och klippt till det för smalt.


Inlägg: 22
Jag tog en kontroll på ett av mina andra luftintag. Det är alltså 2 olika storlekar på gallret. Det du har kommer troligen från en senare årsmodell.

Kikade i reservdelskatalogen och där indikeras det att de tidiga, upp till 7999 har ett annat galler än de senare.

Mvh Lars


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har kollat på de två ventilationsintagen jag har av den senare kromade varianten och den ena har liknade det galler jag visar på min bildr och den andra har ett galler liknande det du visar i din bild.

Gissningsvis var VOLVO inte speciellt noggrann med hur gallrens rutor såg ut. Man hade kanske också flera leverantörer med aningen olika utförande på gallren.

Det troligaste är väl att gallret som jag fick med mitt ventilationsintag är taget från ett kromat ventilationsintag och så har man klippt till det för smalt.

Vad jag kan se i reservdelslistan hade bilarna till ch.nr 7999 den lackerade varianten jag nu satt på min bil och from ch.nr 8000 är det den kromade "platta" varianten. Min bil har ch.nr 6341 och skall alltså ha den tidigare lackerade varianten på luftintag


Återgå till Karosseri

cron