Forumindex Bilens kategorier Karosseri Svårt att få bagageluckan att ligga i nivå med karossen?

Svårt att få bagageluckan att ligga i nivå med karossen?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Bagageluckan på min P1800 -63 har hela tiden varit omöjlig att få att ligga i nivå med karossen. I stängt läge har den legat ett par millimetrar högre än karossen och det har berott på tätningslisten.

Tidigare ägare köpte en "original" tätningslist till bageluckan från VP-Autoparts 1999 (den vänstra på bilden) och den verkar dels vara för styv (kanske blir så med åren!?) och framförallt rider den på en uppstickande plåtkant och där går det förstås inte att trycka ihop listen alls.

IMG_4927.JPG
IMG_4927.JPG (85.29 KiB) Visad 6475 gånger


Nu har jag i stället satt dit en liknande list (köpt hos SWEDOL. Den högra på bilden som har art.nr EL-36410) som är mjukare och som inte alls rider på plåtkanten utan i sin helhet ligger i den ränna som är avsedd för tätningslisten. Nu är det inga problem alls att få bagageluckan att ligga i samma nivå som karossen.

IMG_4919.JPG
IMG_4919.JPG (93.42 KiB) Visad 6475 gånger


IMG_4909.JPG
IMG_4909.JPG (83.28 KiB) Visad 6475 gånger


Liknande lister finns att köpa på många andra ställen också som tex Örebro Agenturaffär (art.nr 1-639) och Kuntze (art.nr 523-0029). Måttnogrannheten på denna list verkar dock inte vara en utmärkande egenskap så måtten kan variera några millimetrar hit och dit mellan olika tillverkare och batcher. Och framför allt jämfört med de mått som anges att listen skall ha.
Sådana här cellgummilister bör tydligen limmas med speciella lim för att sitta ordentligt (http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... &artno=292)

Några nackdelar med denna list har jag funnit.
Flärpen som sticker upp och tätar mot bagageluckan är litet för lång så den sticker ut och syns när luckan är stängd. Det är dock lätt att fixa genom att klippa bort den del som sticker ut.
Sedan är listen mjuk och trycker därigenom väldigt litet mot bagageluckan vilket ju också var ett av målen med att byta list. Men möjligen är trycket så lågt att den i ogynnsamma fall genom fartvindens påverkan kan släppa igenom damm och regn. Det lär jag i så fall upptäcka efter framtida utflykter.

Tills dess tänker jag i alla fall njuta av att min bagagelucka numera ligger i nivå med resten av karossen.

230531: Hittills har jag inte upptäckt att listen varken släppt in varken damm eller vatten. Det senare kan kanske också beror på att jag sällan eller aldrig åker med bilen i regn. Men tvättat bilen har jag gjort några gånger.

Återgå till Karosseri

cron