Forumindex Bilens kategorier Karosseri Bilvärmaren-luftburken, halvblank eller blank

Bilvärmaren-luftburken, halvblank eller blank

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 20
Hej, har en fråga om färg, eller rättare sagt hur blank den ska vara. Jag har blästrat, grundat och lackat bilvärmaren/luftburken svart. Jag tog en halvblank svart men jag vet att de flesta kör med helblank. Så vad var standard orginal, kan inte se det på mina delar som var så fula och på gamla bilder ser det inte sådär helblank ut (men det kan ju vara bildkvalitén)?


Inlägg: 37
Jag skulle säga blank. Men fabriksfinish är alltid sämre än renoverade delar.. ofta på grund av tunt färgskikt. Mitt tips är att behålla halvblank, men du kan med rubbing och vax få upp glansen på halvmatt till "rätt" ytfinish, dvs lite blankare.

Det är alltid lättare att polera upp halvblank än att på ett snyggt sätt matta ned helblank

Testa på insidan först


Inlägg: 20
Tack för svaret, mycket intressant! Jag har fortfarande delarna upphängda så jag kan lägga på ett lager blank färg, polera den matta skulle i och för sig vara kul för att se hur bra det går att få till, men att lägga ett till lager färg går snabbare just nu. Man skulle ha en burk med ett mellanting mellan blank och halvblank, nåt för VP att ta fram kanske..


Återgå till Karosseri

cron