Forumindex Bilens kategorier Karosseri Skruvhål till nummerskylt?

Skruvhål till nummerskylt?

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...

Inlägg 01 nov 2015, 23:42

Inlägg: 1
Har en P1800 -66 som snart ska lackeras. På bakpartiet finns gummipluggade hål för nummerskylt, under skyltbelysningen samt ett hål (även det pluggat med gummiplugg) till vänster strax ovanför stötfångaren. Som de flesta andra så sitter min nummerskylt monterad på stötfångare. Vad är original? Ska det finnas hål under nummerskyltsbelysningen och ska jag i så fall behålla dessa när jag renoverar och lackar? Jag har försökt titta på andra bilar men kan konstatera att de flesta inte har dessa hål. Kan mitt bakparti vara utbytt någon gång och att Volvo sålde utbytesplåt med förborrade hål för exportmarknaden eller var detta original och att många (de flesta) har svetsat igen hålen? Det tredje hålet gissar jag är avsett för elkabel för ev. Backlampa.
Tacksam för hjälp om svetsen ska fram eller om jag ska behålla hålen.

Inlägg 02 nov 2015, 10:23

Inlägg: 37
Hej

Fram med svetsen. Det ska inte finnas några hål där du beskriver i originalutförande.

Om bilen varit utrustad med dragkrok så var det vanligt att flytta nummerskylten och skruva fast den mot karossen strax under skyltbelysningen. Hålet på sidan är sannolikt för el till backlampa eller dragkrok


Återgå till Karosseri