Forumindex Bilens kategorier Karosseri Resonans-vibrasjoner fra eksosanlegg

Resonans-vibrasjoner fra eksosanlegg

skärmar, kromdetaljer, plåt, dörrar, luckor, lås, backspeglar, märken...


Inlägg: 12
Hei
Sliter litt med orginalopphenget til eksosanlegget framfør bakre potte. Har mye resonans/vibrasjonslyder fra eksosanlegget her, ved spesielle turtall. Er det noen som har vært borti lignende, og evt. utbedret dette?
Kan man kanskje montere inn et lite flexiledd fremfor framste potte? For å redusere motorbevegelsene i eksosanlegget?


Inlägg: 37
Hej

Jag känner igen problemet från min bil. Ett tips är att lossa alla upphängningar för att släppa på spänning i avgassystemet och sedan dra ihop dem igen. Ofta har man tvingat systemet åt något håll vid montering och efter lite körning så börjar det "durra".

Ditt förslag om liten flexdel innan främre dämpare låter vettigt, men det bör gå att få vibrationsfritt utan sådan också


Inlägg: 4
Hej,
jag har ett liknande problem. Vid vilket varvtal har du resonansljudet? Löste det sig med att lossa alla fästskruvar? Själv håller jag på med ett specialfäste som skall sitta framför sista dämparen, som jag hoppas skall tillåta mer rörelse i sidled för avgassystemet. Jag tycker systemet generellt sitter väldigt fast i karossen. Jag har också provat med s.k. flexrör långt fram men jag kan inte märka någon flexibilitet över huvud taget och inte försvann resonansljudet heller.
Ingemar


Återgå till Karosseri

cron