Forumindex Bilens kategorier Bromsar Jensen, byte bromsskivor fram

Jensen, byte bromsskivor fram

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 28 jan 2015, 14:08

Inlägg: 2
Jag hjälper en kompis med hans -61a där det senaste momentet är byte av bromsskivor fram. Nya originalskivor beställda och provade. Vi har nu lärt oss att det finns olika varianter på skivor :shock: . De nya passar på navet men inte i oken då skivan ligger ca 10 mm längre ut (mot fälgen). Efterforskningar visar att det även finns olika varianter på 1-krets ok samt även olika fästen och bromssköldar. Spindeln verkar tack o lov bara finnas i en smak vilket lämnar oss med frågan: Vilken kombination av ok och fästen krävs för att passa de nya skivorna?

Det här måste ha gjorts förut av några av er, tips o råd mottages med stor tacksamhet!

/Martin o Håkan


Inlägg: 37
De äldre bromsarna fram har som ni upptäckt the hard way" egna skivor, ok, belägg, okfästen, sköldar och slang/rör-hållare. Däremot är spindeln, hjullager, navtätningar lika mellan modellerna. De äldre oken kan renoveras med kolvar och tätningar från de senare oken.

För att kunna montera de nya skivorna av senare modell behöver ni byta följande;
-Okfäste mot spindeln
-Bromssköld
-Bromsok m belägg

Dessa delar är också samma på Amazon 64-67 enkrets

En variant på lösning skulle också kunna vara att tillverka distanser så att tidigt bromsok matchar nya skivans position. Men det känns lite som en fullösning, tycker jag.

Vad ni än gör så spar de gamla grejerna...Original trots allt..plötsligt kanske "rätt" skivor dyker upp. Jag har sett dom på Tradera ibland


Inlägg: 2
Tack för tips ST1800S!

Kompisen valde att ta ett steg i taget och började med begagnade okhållare från Motala, tack Thomas! Vi har nu provat dem för att se vad mer som behövs för att få det att fungera.

Med de nya hållarna kommer oken i rätt läge för de nya skivorna, vad vi kan se behöver oken inte bytas. Det blir dock en okrenovering på grund av skador på damasker och kolvar. Bromssköldarna skulle eventuellt gå att modifiera för att passa med de nya hållarna men kompisen valde den snabba vägen och beställer nya. Beläggen har bara gått hundra meter mot de gamla skivorna så de får duga.

De gamla skivorna är skrot, skeva och under spec. Bromssköldarna är det dock inget fel på, om någon behöver är det bara att höra av sig.


Återgå till Bromsar