Forumindex Bilens kategorier Bromsar Högre säkerhet i enkretsbromssystemet

Högre säkerhet i enkretsbromssystemet

skivor, trummor, servo, cylindrar...


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag kan inte påminna mig att jag oroade mig speciellt mycket för att åka omkring med enkretsbromssystem i mina bilar på 60- och 70-talen. Men det gör jag nu!

Jag har därför modifierat det på två sätt på min P1800 1963 för att få större marginaler att upptäcka problem innan jag blir bromslös

EN GENOMSKINLIG BEHÅLLARE
Jag har köpt en sådan här behållare (http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... och-bricka ) som gör att jag direkt kan se bromsvätskenivån så fort jag öppnar motorhuven. Behållaren gör också att jag får mycket större volym av bromsvätska innan den "tar slut" vid ett ev läckage.
Tack för detta förslag Facebook och Fredrik Beste. Nu är förslaget placerat i detta forum så blir det lättare/möjligt att hitta (se anm nedan)

VARNING FÖR LÅG BROMSVÄTSKENIVÅ
Den nya plastbehållaren som skruvas på bilens ordinarie bromsvätskebehållare har ett lock av standardtyp vilket innebär att det är enkelt att byta ut mot ett lock med inbyggd nivågivare. Jag tog ett lock från min gamla BMW 3.0S -72 som passar perfekt. Många andra bilar har lock med samma gängor så dom kan inte vara svåra att hitta. Så tex passar också locket från min SAAB 9-3 från 2000. De flesta lock jag provat har det stått fabrikatet Ate på!
Locket med nivågivare kopplar jag sedan in så att en summer och en varningslampa på instrumentbrädan aktiveras när bromsvätskenivån sjunker för mycket.

Med dessa två förslag borde jag ha en rimlig möjlighet att upptäcka en bromsvätskeförlust innan jag blir bromslös.
IMG_4080 liten.jpg
IMG_4080 liten.jpg (140.4 KiB) Visad 6617 gånger


Två problem upplevde jag under detta jobb:
1. För att täta plastbehållaren mot bilens huvudbromscylinders behållare behövs två tätningsbrickor. En med Di 22 mm och en med Di 30 mm. Den större i koppar följde med leveransen men inte den mindre
2. Med en mindre tätningsbricka i aluminium som jag hittade i min verktygslåda lyckades jag inte få ordentligt tätt så en aning bromsvätska läckte ut. Ett andra försök att få tätt har jag inte gjort än eftersom jag måste skaffa nya brickor. Men litet tur hade jag i alla fall eftersom färgen på huvudbromscylindern inte hann lösas upp och dropparna från denna missade precis vänster rambalk (nylackerad) och hamnade i ställe på golvet.

Anm.
Ingen skugga skall falla på Fredrik Beste som gav mig idén med denna plastburk på Facebook för han kommenterade ju bara på något som redan var påbörjat där. Men man kan ju undra om någon kommer att hitta denna goda idé på Facebook om några år för redan idag finns idén 130 sidor ner i Facebook på min dator (3/4: 112 sidor ner, 8/4: 122 sidor ner på https://www.facebook.com/groups/10203431890/ ). I detta forum kommer det däremot aldrig att ta mer än 5 max 10 minuter att hitta ett så här bra förslag. Och vad jag tycker om att placera en så här bra idé (förslaget med nivågivaren) i Facebook i stället för i detta forum passar sig inte att uttrycka i möblerade rum!

Återgå till Bromsar