Forumindex Bilens kategorier Bromsar Nya bromsskivor, bromsok & nyrenoverat Girling bromsservo

Nya bromsskivor, bromsok & nyrenoverat Girling bromsservo

skivor, trummor, servo, cylindrar...


Inlägg: 266
Ort: Karlskoga

Har monterat nya bromsskivor med nav, nya bromsok vä/hö, nya bromsslangar och nyrenoverat Girling bromsservo

Mina frambromsar kärvade, drog snett och vibrerade så jag har monterat 2 nya bromsskivor med nav, 2 nya bromsok vä/hö, nya bromsklossar och nya bromsslangar fram. Bytte även bromsbackar bak på P1800.

Skillnaden blev stor! Bra och kraftfull bromsverkan med nya bromsok, nya bromsskivor med nav, nya bromsbackar bak och nyrenoverat 1-krets Girling bromsservo.

Observera att du som P1800-klubbmedlem kan få tex:
5% rabatt hos Motoroldies.
Upp till 30% rabatt hos VP-Autoparts.

Vv kolla ordinarie pris och rabattpris noga, det kan skilja många hundralappar. Aktuella priser från Motoroldies/VP Autoparts per den 2020-07-12. Många bäckar små...

Bromsskiva med nav:

Bild
(Foto Motoroldies. Bromsskiva med nav)

Bild
(Foto VP-Autoparts. Bromsskiva med nav)

Bromsok vänster och höger:

Bild
Bild
(Foto Motoroldies. Bromsok)

Bild
Bild
(Foto VP-Autoparts. Bromsok)


Renovering av Girling 1-krets bromsservo

Länk till dokument renovering av Girling 1-krets bromsservo: BromsservoGirling1krets.pdf (3,39MB)

Rep.sats Girling 1-krets bromsservo till P1800 säljs av Motoroldies, VP-Autoparts och CVI automotives mm. Ingående delar i reparationssatsen som i de flesta fall gör en bromsservo till ny igen. Dessutom följer det med reparationsanvisning:

Bild
(Foto från CVI automotives hemsida http://www.cvi-automotive.se)

Resultatet – renoverad servoenhet med perfekt funktion! Dock bör man som sagts i artikeln se över sin bromsservo då och då – vart 3:e år är lämpligt serviceintervall.

Bild
(Foto från dokument Renovering av Girling 1-krets bromsservo)

Om Girling 1-krets bromsservo börjar kärva så räcker det med att försiktigt öppna locket och smörja upp servot. Jag har framgångsrikt smörjt Girling 1-krets bromsservo på mina två P1800 med vanligt läderfett i burk som man smörjer läderjackor med, efter ca 3 år men Uno Kruse vet nog bättre.

Bild
(Foto Michael Bengtzing. Svenska Volvo P1800 klubbens Forum)

Uno Kruse utförde renoveringen av Girling 1-krets bromsservo, renovering av original bensinpump med glaskropp mm.

Bild
(Circle K milesPLUS 98 + mer kraft och acceleration)

Behöver du mer krut under huven? Volvo Performance GT Tuning Kit, B18/B20 från VOLVO R Sport



Tillbaka till Forumet eller
Till Volvo P1800 Instagram
Till Volvo 1800 Picture Gallery
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Hemsida!
Till Svenska Volvo P1800 klubbens Facebookgrupp!
Till Officiella Facebooksidan för Svenska Volvo P1800 klubben!

© Svenska Volvo P1800 Klubben! /mike1800 " ;-) "


Senast uppknuffad av mike1800 13 jul 2020, 05:14.

Återgå till Bromsar

cron