Forumindex Bilens kategorier Bromsar reducering av bakbroms -65

reducering av bakbroms -65

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 31 jan 2021, 13:11

Inlägg: 8
Hej!
Skall det finnas reduceringsventil på en -65 enkrets och servo?
Jag har kört utan och funkar med bra bromsar men tycker det bromsar lite väl mycket på bakhjulen.
Var skall ventilen sitta ungefär ifall det behövs.
Behövs ventilen justeras vid köp eller är den grundinställd?
Mvh
Peder Andersson

Inlägg 31 jan 2021, 18:45

Inlägg: 312
Reduceringsventil är monterad på chassinummer 16500 och senare d.v.s. ej på en 65:a. Köper du en reduceringsventil med korrekt reservdelsnummer avsedd för en 1800 med enkretssystem så är den förmodligen inställd på rätt tryck. Skaffar du en begagnad kan den vara inställd på vilket tryck som helst. Ventilen sitter nära bakaxeln och om jag inte missminner mig med ett 2-3dm långt bromsrör mellan ventil och bromsslanganslutning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 07 feb 2021, 12:21

Inlägg: 8
Hej och tack för bra info!
Jag har chassinummer 13000 kommer inte ihåg exakt så då skall det inte vara någon ventil och jag hittar inte någon placering där det kunde varit någon tidigare så allt är lungt så då får bromsarna vara ifred.

Inlägg 07 feb 2021, 20:11

Inlägg: 312
Byt allt gummi i hela systemet om det inte är gjort relativt nyligen och kontrollera fästet för övergång rör-slang på främre bromssköldarna. Är fästet eller skölden rostig kan fästet lossna från skölden och bilen blir bromslös efter en tid.
Att byta gummi kan innebära nya hjulcylindrar, nya ok, ny huvudcylinder och givetvis bromsslangar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 23 feb 2021, 15:04

Inlägg: 7
Ort: Silverdalen
På min bil som är en 67:a chassi nr. 25417 sitter bromsreduceringen på balken till vänster om växellådan enl. bild.
20210223_110443.jpg
Bromsreducerare
20210223_110443.jpg (3.01 MiB) Visad 5755 gånger

Renoverade reduceringen för några år sedan sedan den börjat läcka.
Tog bilden nu när jag bytte olja i växellådan.
Göran


Återgå till Bromsar