Forumindex Bilens kategorier Bromsar Bromsskiva toleranser

Bromsskiva toleranser

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 06 okt 2020, 20:40

Inlägg: 10
Hej,

Håller just nu på att återmontera min -62a efter en omfattande renovering. Har kommit till återmonteringen av frambromsarna nu. Ska tilläggas att det inte var jag som demonterade bilen, därmed har jag inte kört bilen innan renovering, så svårt att bedöma om skivorna slår eller inte när man bromsar. Hur som helst så mätte jag tjockleken på framskivorna till 11,65mm, och de kastar 0,09mm som värst. Hur hade ni gjort? 11,56mm är minimåttet vad jag kan läsa mig till, så någon bearbetning är väl knappast och tala om. Hjullagren fram är inte kass, de hade gått en stund till. Så frågan är om man kan köra vidare med skivorna eller investera i nya?
Vad jag förstått så finns det olika modeller av skivor? fram till -63 var tydligen en viss modell. Har inte sett att någon säljer dessa? För annars är det nya ok, okhållare, och bromssköld som gäller?

Tackar på förhand

Mvh

Daniel

Inlägg 06 okt 2020, 21:26

Inlägg: 312
Volvo anger "max sidokast 0,1mm" vilket då är 0,01mm mer än vad du har. Med detta som grund påstår jag att byte eller svarvning av skivorna är onödigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 07 okt 2020, 09:04

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag tycker också att du åtminstone skall prova bromsarna innan du gör något åt dem
1. Olika människor upplever slagen/vibrationerna i pedal/kaross olika
2. Volvos rekommendation är troligen bruksbilstoleranser och man kanske ställer högre krav på finbilstoleranserna
3. Slagen/toleranserna känns troligen olika vid olika hastighet. Och troligen mest vid högre hastigheter

Jag körde väldigt långt med en gammal BMW och jag hade ofta problem med att bromspedalen vibrerade vid inbromsning. Dock hade jag aldrig problem med vinda skivor (avser "sidokast" vinda skivor?) utan att skivorna var olika tjocka när man mätte på flera olika ställen runt hela skivan.

Jag mätte tjockleken på skivan på 10-15 olika ställen runt om skivan. Räknade sedan ut skillnaden i tjocklek genom att minska minsta måttet från största måttet. På min bil händer följande vid olika tjockleksdifferenser:
- 0-0,02 mm. Kändes inget konstigt i pedal eller framvagn vid bromsning
- 0,03-0,04 mm. Pedal och framvagn börjar vibrera vid bromsning från säg 100. Inte värre än att jag bara irriterade mig på det. Bromsning från hög hastighet (säg 200) innebar stora vibrationer och nedsatt bromseffekt.
- 0,05-0,06 mm. Började kännas obehagligt med vibrationerna och nedsatt bromseffekt redan från 100. Bromsning från 200 undvek jag helst.

I samtliga fall märkte jag normalt sett bara vibrationerna från 70-80 och uppåt men kände jag efter noggrant när jag bromsade vid tex 50 och under så kändes det i pedalen att den åkte upp och ner en liten aning vid bromsning. Oftast en gång per varv hjulet rullar.

Kan väl också vara på sin plats att påpeka att jag ägde bilen mellan 1979 och 2012 och att jag nog inte varit över 150 km/tim med någon bil någon gång på säkert 20 år!
Och att göra svarta streck i asfalten på 1an och 2an vid acceleration har aldrig varit så kul att syssla med som i början av 70-talet. Det var med min VW 1200 från 1963. Jag fick byta växellåda 2 ggr per år för den höll inte så bra för denna behandling.
Man blir klokare med åren!

Inlägg 07 okt 2020, 20:48

Inlägg: 10
Jag får tacka för era råd! Det blir till att montera befintliga skivor så får vi se. Om det är någon här inne som besitter kunskap i vilka reservdelsnummer som gäller för frambromsar till tidiga bilar får ni gärna dela med er :) .

Mvh Daniel

Inlägg 07 okt 2020, 22:33

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Du vet väl att du på nätet kan hitta all tänkbar litteratur du kan behöva (nästan). Bla reservdelslistorna med artikelnummer http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.php

Inlägg 08 okt 2020, 21:37

Inlägg: 10
Får tacka för tipset! Har hittat reservdelskataloger innan, men har bara hittat nummret 666525, vilket är till chassinummer 7000- och framåt
Nu i denna hittade jag 657879-3 som ska vara fram till chassinummer 7000. Dock verkar de inte vara lätta att få tag i.

Inlägg 09 okt 2020, 08:07

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har också funderat på vilka skivor som passar på min 63a. Går man på reservdelsnumret så är det enkelt bortsett från svårigheten att få tag på dem.

Min fundering har dock stannat vid att om det är problem att få tag på de äldre skivorna så kan ju någon tidigare ägare också upptäck samma sak och bytt till dom senare. Jag skulle gissa att tar man nav och skivor från en "senare" årsmodell så passar dom direkt på en "tidigare" bil. Det borde ju finnas "massor" av lämpliga nav från senare bilar att hitta för det var väl samma bromsar på Amazoner

Jag har försökt få reda på hur man kan se skillnad på de tidigare och de senare skivorna för att se vilka som sitter på min bil men inte hittat något svar.
Skivorna på min bil är dock i bra skick så jag har inte trängt ner djupare i frågan.

Vad har du Lars för kunskaper och erfarenheter i frågan?

Inlägg 09 okt 2020, 08:38

Inlägg: 312
Min kunskap i detta är begränsad men detta http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_5 ... bromsa.php kan kanske hjälpa till att skingra dimman något.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 09 okt 2020, 12:45

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Det verkar inte bara vara bromsskiva med nav som skiljer. Även bla följande delar skiljer mellan upp till ch.nr 7000 och däröver
- bromssköld
- bromsok (fast jag kan bara se att dammskyddet till dom små kolvarna skiljer!?)
- hållare till bromsoken

Men spindeln är samma så det går att byta till nyare bromsar på en äldre bil även om det är ett antal delar som behöver bytas enligt listan som Lars länkar till.
Men fortfarande vet jag inte hur man skall kunna se vilken av det två bromsvarianterna man har på sin bil

Inlägg 10 okt 2020, 10:22

Inlägg: 10
Tack Lars för info! Det belyser en hel del! Jag har iaf konstaterat att jag har bromsok som kräver belägg med reservdelsnummer 275819. Dock passade renoveringskittet till oken från VP med reservdelsnummer 525. Var både kolvar och tätningar i kittet. Jakten går vidare! Roligt att kunna byta erfarenheter.


Återgå till Bromsar

cron