Jag har en 67 års P1800S som jag kört i ur och skur fr o m dec 1968 t o m okt 1980.
Sedan avställd och plåtrenovering genomförd 1982. Sedan avbrott tills febr i år. Nu är bilen
i stort sedd färdigrenoverad, men följande problem återstår att lösa:
Original bromsservo har jag renoverat mha en duktig kompis. Jag köpte en renoveringssats
från VP-Autoparts för ca 800 kr. Hade dessförinnan kontaktat gurun Uno Kruuse i Hallstahammar men han sade att pga sjukdom har han slutat att ta sig an uppdrag.
Därför gjorde vi renoveringen själva utgående från mkt utförlig arbetsbeskrivning som gjorts av klubbmedlemmen Mats Eriksson. Vid provkörning av bilen visar det sig att vi har normal servoverkan, men bromsen släpper inte helt
efter att pedalen släppts. Innan servoenheten var renoverad provkörde vi utan den och då var det inga problem med anliggande bromsar, men givetvis mkt tungtrampad broms.
Troligtvis beror felet på kärvande reglerkolv och/eller kärvande arbetskolv. Hur testar man enklast vad som är felet?
Är kanske arbetskolven som inte är tillräckligt bra centrerad? (Med arbetskolv menar jag den som slutligt utför arbetet och har en diameter på gott och väl över 100mm).
Har hört från flera som är väl insatta att det knappast finns någon annan än ovan nämnda Kruuse som verkligen kan renovera dessa bromsservon! Men känner någon av er till någon som kan vara lämplig att lösa mitt problem.
Ett alternativ kan vara att köpa en ny enhet från VP-Autoparts (eller Motoroldies) för ca 3000kr. Denna servo ser lite annorlunda ut och kräver modifiering av fästet, men fungerar i princip på samma sätt. Har någon av er erfarenheter av detta alternativ?
Tack på förhand för svar!
Mvh/Karl-Gustav Lurén, medlem 0449