Forumindex Bilens kategorier Bromsar Problem med renoverat bromsservo

Problem med renoverat bromsservo

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Jag har en 67 års P1800S som jag kört i ur och skur fr o m dec 1968 t o m okt 1980.
Sedan avställd och plåtrenovering genomförd 1982. Sedan avbrott tills febr i år. Nu är bilen
i stort sedd färdigrenoverad, men följande problem återstår att lösa:

Original bromsservo har jag renoverat mha en duktig kompis. Jag köpte en renoveringssats
från VP-Autoparts för ca 800 kr. Hade dessförinnan kontaktat gurun Uno Kruuse i Hallstahammar men han sade att pga sjukdom har han slutat att ta sig an uppdrag.

Därför gjorde vi renoveringen själva utgående från mkt utförlig arbetsbeskrivning som gjorts av klubbmedlemmen Mats Eriksson. Vid provkörning av bilen visar det sig att vi har normal servoverkan, men bromsen släpper inte helt
efter att pedalen släppts. Innan servoenheten var renoverad provkörde vi utan den och då var det inga problem med anliggande bromsar, men givetvis mkt tungtrampad broms.

Troligtvis beror felet på kärvande reglerkolv och/eller kärvande arbetskolv. Hur testar man enklast vad som är felet?
Är kanske arbetskolven som inte är tillräckligt bra centrerad? (Med arbetskolv menar jag den som slutligt utför arbetet och har en diameter på gott och väl över 100mm).

Har hört från flera som är väl insatta att det knappast finns någon annan än ovan nämnda Kruuse som verkligen kan renovera dessa bromsservon! Men känner någon av er till någon som kan vara lämplig att lösa mitt problem.

Ett alternativ kan vara att köpa en ny enhet från VP-Autoparts (eller Motoroldies) för ca 3000kr. Denna servo ser lite annorlunda ut och kräver modifiering av fästet, men fungerar i princip på samma sätt. Har någon av er erfarenheter av detta alternativ?

Tack på förhand för svar!

Mvh/Karl-Gustav Lurén, medlem 0449


Inlägg: 312
Hej!
Har inte gjort jobbet själv och kan därför inte ge några råd annat än att läsa detta http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... kes_en.php
samt
http://volvo1800pictures.com/document/b ... ng2015.doc
Så kanske det kan lösa sig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Om din kompis inte har någon tidigare erfarenhet (dvs vet att funktionen brukar bli bra) av att renovera sådana här servon är min rekommendation att återigen plocka isär servot och vara ännu noggrannare när det plockas ihop. Och leta upp på nätet allt som du kan hitta om renovering och felsökning om dessa servon. Och ser till att allt går lätt, att ventilerna tätar ordentligt, att allt är välsmort osv. Dubbelkollas och trippelkollas innan allt skruvas ihop.
Tex går stora vakuumkolven lätt och är välsmord. Den lilla påse med fett som följde med renoveringssatsen räckte inte alls till för mig så jag fick skaffa mer av rätt sort. Jag har också läst någonstans att gummiringen som placeras under lädertätningen ibland kan vara "för tjock" så att kolven inte går tillräckligt lätt

Jag har bara renoverat ett sådant bromsservo och fick två irriterande egenskaper. Inget är värre än att jag kan leva med det tills jag skall plocka isär servot nästa gång. Du vet väl att Girling rekommenderar att man skall renovera dessa bromsservon var tredje år (står i flera av dokumenten som ses i Lars första länk)! Det, tycker jag, säger mycket om kvalitén, konstruktionen och funktionen på dom. Men trots det tycker jag att det är dessa servon som skall sitta på bilen. Original är snyggast och "bäst". Själv köpte jag runt 5 begagnade servon för att få ihop delar till ett bra servoaggregat. Nåja riktigt jättebra blev det ju inte ändå men det skulle jag gissa beror på att jag inte var tillräckligt noggrann vid ihopmonteringen.

För det första börjar servoverkan på min bil med ett litet "ryck". Dvs bromsar jag väldigt lite blir det ingen servoverkan. Bromsar jag litet till blir det inte heller någon sevoverkan. Bromsar jag ytterligare litet får jag plötsligt en servoverkan som är större än vad jag förväntade mig av sista broms-"ökningen". Det är mer irriterande än har någon praktisk betydelse på sommaren. Men kanske skulle framhjulen låsa sig vintertid om underlaget vore is och det vore ju inget vidare.
Sedan händer det då och då (kanske var 10-20 mil) att bromsservot aktiveras sakta utan att jag bromsar. Jag märker det genom att spelet i bromspedalen försvunnit helt när jag skall bromsa. Gissningsvis ligger bromsarna då på en aning. Dock inte så mycket att det märks när man kör. Efter att ha bromsat en eller ett par gånger känns bromspedalen normal igen. Fast litet underligt är det för så som huvudbromscylindern är konstruerad tycker jag inte att pedalspelet borde kunna bli noll. Kanske sitter felet i huvudbromscylinder/pedal i stället!?


Inlägg: 7
Ort: Silverdalen
Hej!
Hur har det gått för dig med servot? Jag har också problem med mitt servo så bromsarna låser sig. Uno renoverade mitt servo för länge sedan men efterhand fick jag problem med att bromsarna ville låsa sig så de senaste åren har jag pluggat vaccumslangen till servot så att jag kunnat köra med bilen. Idag skulle jag kolla bromsvätskan i behållaren och nivån var låg så jag misstänkte servot och jag skruvade bort servot och tog bort locket till stora vacuumkolven. Mycket riktigt servot läcker bromsvätska igen! Jag testade att trycka in vacuumkolven och den går väldigt trögt så det är inte undra på att bromsarna låst sig. Jag tänker mig att det är viktigt vilket smörjmedel man använder till vacuumkolven så att den går så lätt som möjligt. Tänkte faktiskt ge mig på att renovera servot själv.

Göran


Återgå till Bromsar

cron