Forumindex Bilens kategorier Bromsar Bromsservo

Bromsservo

skivor, trummor, servo, cylindrar...

Inlägg 24 jun 2020, 09:53

Inlägg: 9
Hej.
Någon som har erfarenhet av Motoroldies bromsservo 1-krets?
Jag har idag servo av fabrikat Paton (PBR) VH44 med okänt serienr
Misstänker att det inte blir lätt att hitta rätt repsats till detta Australiska märke, så jag sätter nog dit ett nytt istället.

Kan det vara smart att byta huvudbromscylindern också, när man ändå håller på kanske?

tips på hur man luftar systemet efteråt emottages tacksamt.
Skall kolla i servicehandboken såklart, men det brukar alltid finnas lite smarta knep upptill.

Mvh

Micke

Inlägg 25 jun 2020, 16:57

Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Byta eller renovera huvudbromscylindern kan väl vara klokt. Jag nöjde mig med att hona cylinderloppet och sätta dit nya packningar

Jag hade inga som helst problem att "lufta" mitt system. Det hade varit helt tomt med renoverade hjulcylindrar, huvudbromscylinder, bromsservo (med delar från VP-Autoparts) och nya bromsrör. Jag fyllde på bromsvätska, öppnade ett hjuls luftningsnippel och pumpade med bromspedalen med öppen luftningsnippel hela tiden tills det inte kom mer bubblor. Efter sista nedtryckningen kan man stänga luftningsnippeln. Och sedan släpps bromspedalen upp. Det gjorde dock inte jag eftersom jag gjorde jobbet helt själv. Sedan likadant med nästa hjul osv. Man får förstås inte glömma att hela tiden fylla på med mer bromsvätska.

Om det inte blir tillräckligt bra efter denna "luftningssväng" gör man en likadan sväng till. Och så är det klart.

Vill man leka litet mer "proffs" kan man köpa ett luftningsverktyg på tex BILTEMA https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038111
Då minskar risken en aning att luft sugs in i systemet när man släpper upp bromspedalen
Ett sådant här bromsluftningsverktyg löser "alla" problem om man inte får till det redan med enklare metoder https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634
Men då måste man ha tillgång till tryckluft


Återgå till Bromsar

cron