Forumindex Bilens kategorier Bromsar Vad har hänt med min bromsservo?

Vad har hänt med min bromsservo?

skivor, trummor, servo, cylindrar...


Inlägg: 25
Jag köpte för 1,5 år sedan en nyrenoverad bromsservo. När jag äntligen skulle fylla systemet och lufta detta får jag inget tryck. Att det sedantill slut kom bromsvätska från nippeln till vakum-slangen kan inte vara ett gott tecken. På de gamla bilar jag haft har det gått att lufta utan att denna har varit ansluten, förutsätter att så bör fallet vara även i P1800.
Renoveringen tvivlar jag inte på, men något måste ha hänt i den.


Inlägg: 312
Det sitter en tätning mellan vätske och vacumsidan, där läcker det vilket kan bero på flera saker t.ex trasig eller felmonterad tätning. Kontakta den som renoverat servot och fråga hur du ska göra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 25
Tack, har nu tagit isär den-
Fel packning på tryckkolv, en bricka på fel sida om mothållet, också på tryckkolven. Båda kolvarna hade satt sig.
Så var det med den "renoveringen".
Allt bytt och provningen innan montering gick enligt planerna, allt efter verkstadsboken- fina grejer de!

Glag i hågen skulle jag börja lufta- nehe! Huvudbromscylindern pumpar upp tryck men när jag släpper tillbaks pedalen i "toppläge" pyser bromsoljan tillbaks och trycket försvinner. Men pumpar jag upp tryck och stoppar pedalen 2 cm innan "toppläge" håller den trycket. Att justera gaffeln gör ingen nytta då "toppläget" bestäms av bromscylindern. Vad har hänt?


Inlägg: 312
Det verkar alldeles riktigt att bromstrycket försvinner då pedalen släpps upp i övre läget, eller har jag inte förstått problemet?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 25
Hej
Det är rätt uppfattat, jag ska tillägg att det är en -64 vi pratar om ch 8579. Funderade på att lägga brickor imelllan tryckkolven och tryckstången, konsekvensen blir då att bromspedalen kommer rätt så mycket lägre ner jämfört med kopplingspedalen, samt att rörelsen på bromspedalen inte blir det föreskrivna enligt verkstadsboken.


Inlägg: 25
Jag missuppfattade ditt inlägg-
Det är riktigt att trycket byggs upp vid flertalet pumpningar i samband med luftning- problemet är att även om jag inte luftar eller släpper det uppbyggda trycket så försvinner det genom att vätskan kommer tillbaks i huvudbromscylindern genom en tunn stråle. Om jag istället, efter att byggt upp tryck, inte låter bromspedalen gå ända upp i toppläge, då hålls trycket kvar. Efter funderingar inatt- kan det vara så pass mycket luft kvar så det är lufttrycket i systemet som pressar tillbaks oljan?


Inlägg: 312
Innan du gör någon annan åtgärd bör en ordentlig luftning ske. Systemet ska bli trycklöst då bromspedalen släpps annars blir det anliggande broms.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 441
Ort: Göteborg
Jag har nyligen fått igång bromssystemet på min 63a efter att har renoverat servon, alla cylindrar och ok och dessutom bytt alla bromsrör.

Jag gjorde bara som jag alltid brukar göra på alla mina bilar
- öppnar luftningsnippeln på ett hjul och trär på en slang som förs ner i en behållare
- fyller på huvudbromscylindern och ser till att den aldrig blir tom under luftningsprocessen
- pumpar bromspedalen upp och ner snabbt (görs för hand för pedalen går ju inte tillbaks själv) tills ingen luft kommer fram från det aktuella hjulet
- stänger luftningsnippeln efter att ha släppt upp pedalen sista gången

Sedan gör jag likadant med nästa hjul....och nästa....och det sista
Jag är rätt frikostig med bromsvätskan när jag luftar. En liter eller mer brukar det gå åt till en bil

Och så är det klart 19 gånger av 20. Någon enstaka gång måste jag ta hjälp av frugan som släpper upp pedalen sista gången efter att jag stängt luftnippeln (för att inte suga in luft när pedalen släpps upp)

Men med min P1800 fixade jag det själv utan problem


Inlägg: 312
Det skulle också bero på helt ojusterade bromsar bak.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till Bromsar

cron