Om du vill fortsätta att använda din Spicer 27 bakaxel så kan du hitta begagnade Amazon-bakaxlar med utväxlingen 4,1:1 (dvs standard Amazon utan överväxel) väldigt billigt där kronhjul och pinjong är i utmärkt skick. Att gå från 4,56 till 4,1 i utväxling på bakaxeln sänker motorvarvet med 10% (4,1/4,56= 0,899). Byter du utväxling i bakaxeln måste du också byta drevet som driver hastighetsmätaren.
Det dröjde dock till inköpet av den tredje bakaxeln innan jag lärde mig att jag måste skruva av kåpan och titta efter vilket skick kronhjul och pinjong var innan köpet. Den tredje axeln jag köpte visste jag således hade fina drev och den kostade 300 kr.
Helt bortkastat var det dock inte att jag köpte tre bakaxlar innan jag hittade en med bra drev för då hade jag gott om delar (tex shims) att välja mellan när jag plockade ihop den 27-bakaxel jag nu kör med. Nya hjullager slapp jag också köpa eftersom det fanns minst två fina hjullager bland alla mina delar
Just nu känns det inte som någon brådska med nästa byte av bakaxel på min bil men jag har en sådan bakaxel liggande som Lars Bd nämner (30-axel som passar till tidiga bilar). Till den har jag köpt en (begagnad) drevsats med utväxlingen 3,91:1 som jag kan prova den dagen jag vill testa ännu lägre motorvarv än jag har idag (utväxling 4,1:1)
PS! Här finns begagnade lösa drev att köpa men man kanske måste slå till "fort" för det är verkligen inte ofta jag sett lösa sådana drev utannonserade (kompletta bakaxlar finns det däremot gott om till salu)
http://www.videbilservice.se/sv/slutvax ... m27-1.html