Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 bakaxel -65

bakaxel -65


Inlägg 28 okt 2020, 11:17

Inlägg: 3
jag skulle vilja köpa pinjong kronhjul nytt finns det original spicer att köpa eller vart vänder jag mig till för att hitta grejor som fungerar med kvalitet. Idag är det utväxling 41-9 men vill gärna varva ner vad använder jag då för utväxling?
Peder

Inlägg 28 okt 2020, 13:09

Inlägg: 286
På en 65:a bör det sitta en Spicer 27 axel som är den äldre Spicer modellen och vad jag kan förstå är utbudet av olika utväxlingar mycket begränsat. Om du inte absolut kräver nya delar så är det enklast att köpa en Amazonaxel 62-66 med 41-10 (4,1:1) och renovera eller byta utan åtgärd. En del sena Amazon 66:or fick 30 axeln och där är det ett betydligt större urval av utväxlingar från 3,54 till 4,56 (4,56 är vad du har idag och ett lägre numeriskt värde är en högre utväxling).
Båda dessa Amazonaxlar 27/30 passar direkt utan krångel men enbart från årsmodell 62-66 och ej senare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.

Inlägg 29 okt 2020, 09:07

Inlägg: 417
Ort: Göteborg
Om du vill fortsätta att använda din Spicer 27 bakaxel så kan du hitta begagnade Amazon-bakaxlar med utväxlingen 4,1:1 (dvs standard Amazon utan överväxel) väldigt billigt där kronhjul och pinjong är i utmärkt skick. Att gå från 4,56 till 4,1 i utväxling på bakaxeln sänker motorvarvet med 10% (4,1/4,56= 0,899). Byter du utväxling i bakaxeln måste du också byta drevet som driver hastighetsmätaren.
Det dröjde dock till inköpet av den tredje bakaxeln innan jag lärde mig att jag måste skruva av kåpan och titta efter vilket skick kronhjul och pinjong var innan köpet. Den tredje axeln jag köpte visste jag således hade fina drev och den kostade 300 kr.

Helt bortkastat var det dock inte att jag köpte tre bakaxlar innan jag hittade en med bra drev för då hade jag gott om delar (tex shims) att välja mellan när jag plockade ihop den 27-bakaxel jag nu kör med. Nya hjullager slapp jag också köpa eftersom det fanns minst två fina hjullager bland alla mina delar

Just nu känns det inte som någon brådska med nästa byte av bakaxel på min bil men jag har en sådan bakaxel liggande som Lars Bd nämner (30-axel som passar till tidiga bilar). Till den har jag köpt en (begagnad) drevsats med utväxlingen 3,91:1 som jag kan prova den dagen jag vill testa ännu lägre motorvarv än jag har idag (utväxling 4,1:1)

PS! Här finns begagnade lösa drev att köpa men man kanske måste slå till "fort" för det är verkligen inte ofta jag sett lösa sådana drev utannonserade (kompletta bakaxlar finns det däremot gott om till salu) http://www.videbilservice.se/sv/slutvax ... m27-1.html

Inlägg 03 nov 2020, 17:40

Inlägg: 3
Hej och tack för alla tips som ni delgivet mig.
var får jag tag i nya delar till 41-9 ?
en fråga till var placeras domkraften till en -65

Inlägg 05 nov 2020, 09:32

Inlägg: 417
Ort: Göteborg
När jag letar på nätet hittar jag bara denna fastsättningen av domkraften
PICT3064.JPG
PICT3064.JPG (75.02 KiB) Visad 284 gånger

IMG_7920 domkraft.jpg
IMG_7920 domkraft.jpg (217.32 KiB) Visad 284 gånger


Det svarta under min domkraft (bilen är en en 63a) är en bit av en innerslang för att inte repa lacken

Det tycks dock finnas 2 olika gängor på "pinnen". 1/4"-28 UNF på tidiga bilar och 5/16"-18 UNC på senare bilar. När man byter från den ena till den andra kan jag dock inte hitta.

Det verkar också finnas två olika "muttrar". Dels vingmuttern på tidiga bilar enligt bilderna och dels en "längre mutter" på senare bilar https://www.cvi-automotive.se/en/articl ... nting-1800. "Muttern" och gängorna verkar bytas samtidigt

Inlägg 11 nov 2020, 12:52

Inlägg: 3
Hej igen och tack för svaren jag fått!
Tillbaka till bakaxeln som jag renoverat utan framgång med oljud vid gassläpp inte roligt så jag vågar inte använda gamla delar mer utan söker nya grejor. Jag har utväxling 41-9 är det inte original på en -65 vad är skillnaden på 27 eller 30 axel vet inte vilken jag har.
Vad använder och får tag på delar när svis gubbarna renoverar bakaxlar?
vp-autoprodukt har pinjong kronhjul vågar man använda dom grejerna någon som har använt dessa produkter?
Med vänlig hälsning
pean

Inlägg 11 nov 2020, 17:48

Inlägg: 286
41/9 (4,56:1) är original på alla Volvo med B18 och M41 (1800 Amazon 140). 41/10 (4,1:1) är original på alla andra Volvo med B18/20 som inte har M41 med undantag för 145 220 samt 210 d.v.s. herrgårdsvagnarna (kombi) samt några 140 avsedda för vissa exportmarknader.
30 axeln är kraftigare än föregångaren 27, de kan skiljas åt genom att mäta bakaxelrörets ytterdiameter som på 30 axeln är 63mm och på 27 axeln 57mm.

VP Autoparts har vad jag kan se endast en 4,88:1 (39/8) utväxling till 27 axeln, de övriga är till 30. Den aktuella utväxlingen passar bäst inom rally och övriga bantävlingar där ljudnivå i fordonet inte är av intresse.

Lager/tätningar är standard och bör kunna köpas hos närmaste lagerhandlare, SVIS har nya Volvo originalutväxlingar till 30 axeln dock ej till 27.
Scandix har delar till 27 https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... 1/1044071/
Det är för mig okänt vem tillverkaren är samt kvaliteten och om det finns märkning av pinjonghöjd för att underlätta monteringen.
Rimligtvis bör nya utväxlingar från VP samt Scandix hålla tillräckligt hög kvalitet för att kunna användas i ett hobbyfordon så länge man har råd att köpa bränsle.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Återgå till 1963 - 1969

cron