Forumindex Fråga experterna 1963 - 1969 P1800 -69 B20B dubbla Stromberg startar ej.

P1800 -69 B20B dubbla Stromberg startar ej.



Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Hej igen gott folk. Nu kommer ännu en fråga från mig.

Nu har jag äntligen kommit fram till uppstart av den P1800 jag bygger ihop åt min morbror.
Det är en P1800S 1969 som ser ut som en P1800E. Hur som så har den en B20B motor med dubbla Strömbergare som förövrigt är helt fabriksnya. Det är rätt förgasare för dubbelmontage, dvs. två olika. Motorn är nyrenoverad. Toppen är omgjord för blyfritt bränsle.

Det har gått så långt att jag vridit nyckeln efter att ha byggt upp oljetryck samt fått fram bränsle till förgasarna.

Men motorn vill ej gå igång.
Jag började med att kolla gnistan. Och visst finns där gnista. Det sitter en brytarlös fördelare monterad.
Motorn nollades in i samband med montaget av denna fördelare.

Skruvade bort stiften och dom är helt torra.

Lossade slangar vid T-korset mellan förgasarna och där finns det bränsle.

Så jag har som jag tror lokaliserat att felet ligger i förgasarna.

Vad kan detta bero på? Måste jag ställa in förgasarna på något sätt så att dom levererar bränsle?


Inlägg: 312
Kontrollera tändföljden noga, jämför rotorläge med ventilöppning för att avgöra om aktuell cylinder verkligen är i tändläge.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Som jag skrev i detta forum som jag nu såg att du också är aktuell i nu så är jag 100% säker på att tändningen står rätt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1078681

Så skulle gärna behöva lite mer info om Stromberg förgasarna. Vilken skruv som är vad. Jag vågar inte röra någon skruv innan jag vet. Då kanske jag spökar till inställningarna.


Inlägg: 312
De enda inställningar du kan ändra är till tomgång, huvudmunstycket kan inte ändras utan specialverktyg. Läs på i verkstadshandboken som hittas via klubbens hemsida - teknik - dokumentation - verkstadshandböcker - avdelning 2 motor B20.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
mike1800 ge fn i mina inlägg.


Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Oj den där instruktionen har jag helt missat. Där finns mycket nyttig info. Jag ska skriva ut denna på jobbet imorgon och kolla grundinställningen för volymskruvarna som ska vara två varv enligt handboken.

Det här med förgasare är en helt ny värld för mig. Har alltid hållit på med insprutning tidigare. Så jag får be om ursäkt för min grova okunskap på ämnet.


Inlägg: 14
Ort: Eskilstuna
Idag kan jag gladerligen meddela att motorn nu startar.

Tändningen stod fel på ett hack. Jag som trodde att det stod rätt. Sedan fyllde jag förgasarna med ATF olja så att dämpningen fungerade som den skulle samt skruvade ut volymskruvarna två varv vilket tydligen är grundinställningen på dessa. Jag hade bara motorn igång några sekunder då den nya kammen ska köras in imorgon.

Tack för all hjälp!


Återgå till 1963 - 1969